Artykuł
rynek pracy
Kierowca na wagę złota
Najpierw wybuch wojny w Ukrainie, teraz zmiany w przepisach – w efekcie przewoźnicy walczą z niedoborem kierowców. A w perspektywie zamiast poprawy sytuacji mają pogłębienie deficytu
Branża transportu międzynarodowego zatrudnia ok. 300 tys. kierowców. Ponad jedną trzecią z nich stanowią obcokrajowcy, głównie obywatele Ukrainy. Na skutek wybuchu wojny ok. 40 proc. z nich wyjechało z Polski. Branża szacuje, że w nadchodzących miesiącach ich liczba może zmniejszyć się o kolejne 30 tys.
Lista problemów
Tym razem jednak ubytek będzie efektem zmian w przepisach. Po pierwsze – tych dotyczących kształcenia kierowców, które wręcz zablokowały wydawanie uprawnień dla osób spoza UE. Od 6 kwietnia, do otrzymania świadectwa kierowcy, wymaganego do wykonywania przewodów drogowych na terenie UE, potrzebna jest karta kwalifikacji kierowcy. Wydaje ją starosta. Ale by ją otrzymać, należy wcześniej założyć cyfrowy Profil Kierowcy Zawodowego, który jest też niezbędny do odbycia szkolenia okresowego. Problem w tym, że system nie działa sprawnie.