Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-06-13

Promujesz rowery wśród swoich pracowników lub klientów? Sprawdź skutki fiskalne

Prawie każdy przedsiębiorca może z korzyścią dla wizerunku firmy podejmować działania proekologiczne, które wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju czy w politykę odpowiedzialności społecznej biznesu. Niestety nie zawsze organy podatkowe patrzą na nie równie przychylnie

Form akcji rowerowych organizowanych przez firmy może być wiele. Poczynając od zakupu i udostępnienia rowerów pracownikom, poprzez zapewnienie miejsc postoju i parkingów, przeprowadzenie konserwacji po organizowanie wydarzeń integracyjnych promujących korzystanie z rowerów jako zielonego i zdrowego środka transportu włącznie. Każde z powyższych działań skutkuje określonymi konsekwencjami podatkowymi, które trzeba brać pod uwagę przed przeprowadzeniem planowanej inicjatywy. Możliwość zaliczenia wydatków na powyższe działania jako kosztów uzyskania przychodu nie powinna być kwestionowana przez organy. Wprawdzie nie można wykazać ich bezpośredniego związku z określonym przychodem, ale w obecnych realiach rynkowych odpowiedzialność społeczna biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) stanowi obowiązkowy obszar działalności firm, a brak podejmowania aktywności w tym zakresie w dłuższej perspektywie może się wiązać z negatywnymi konsekwencjami dla przedsiębiorcy. Taka działalność ma więc pośredni związek z uzyskaniem przychodu lub chociaż z zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodu. Nie może być także kwalifikowana jako reprezentacja (na którą wydatki są wyłączone z kosztów podatkowych), mimo że przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy. Analogiczna kwalifikacja powinna mieć zastosowanie w VAT, co oznacza, że przedsiębiorca powinien mieć możliwość odliczenia VAT od wydatków na działalność CSR oraz dodatkowo powinien być zapewniony brak obowiązku jego naliczenia w przypadku wykonywania określonych działań. Nie jest to jednak oczywiste, ponieważ np. nieodpłatne świadczenie usług jest opodatkowane VAT, chyba że można wykazać ich związek z działalnością gospodarczą. W przypadku inicjatyw CSR taki związek nie powinien być podważany, chociaż organy podatkowe wykazują w tym zakresie różne podejście.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00