Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-09-02

Jak podatkowo traktować rabaty w umowach najmu

W relacjach między najemcami i wynajmującymi często dochodzi do ustaleń, na mocy których potencjalny najemca oczekuje pewnych materialnych zachęt od wynajmującego w celu przejścia z jednego magazynu lub centrum handlowego do drugiego lub pozostania w obecnym miejscu. Wynajmujący, będący właścicielem tego drugiego magazynu lub centrum handlowego, w ramach zachęty może dać upust (rabat) lub premię pieniężną. Ten zwyczaj jest tak powszechnie spotykany, nie tylko zresztą w Polsce, że niektórzy najemcy nie rozmawiają z potencjalnym nowym wynajmującym bez odpowiedniej zachęty sięgającej często bardzo wysokich kwot. Pomimo to nadal brak jest jednolitego podejścia do tego tematu zarówno organów podatkowych, jak i samych przedsiębiorców.

W praktyce możemy wyróżnić przynajmniej trzy formy takich zachęt:

● upust/rabat (na początku lub w trakcie umowy najmu),

● okres bezczynszowy (zwykle na początku umowy najmu),

● premia pieniężna.

Upust (rabat)

Upust jest jedną z najczęściej stosowanych sposobów zachęcania najemcy do zawarcia umowy. Upust może być udzielony na część albo na cały okres umowy najmu (stały upust). Może wynikać z faktu, że najemca musi ponieść nakłady w wynajmowanym pomieszczeniu. Rabat udzielany w trakcie okresu najmu (na jeden lub więcej miesięcy) wynika często z chęci utrzymania dobrych kontaktów z danym najemcą. Rabat może być także formą rekompensaty ze strony wynajmującego (np. za zniszczone mienie lub utrudnienia w korzystaniu z pomieszczeń z winy wynajmującego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00