Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2009-09-02

Jakie korzystne rozwiązania dla pracodawców wprowadza ustawa antykryzysowa

22 sierpnia br. weszła w życie ustawa antykryzysowa. Będzie ona obowiązywać do 31 grudnia 2011 r. Ustawa antykryzysowa m.in. upraszcza oraz czyni tańszym i bardziej elastycznym planowanie czasu pracy załogi, zmniejsza koszty godzin nadliczbowych oraz ułatwia obniżanie wymiaru czasu pracy i wynagrodzenia. Przede wszystkim jednak oferuje firmom w recesji wsparcie finansowe przez państwo.

I. Udogodnienia dla wszystkich przedsiębiorców

Pewne rozwiązania ustawa antykryzysowa adresuje do każdego przedsiębiorcy w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Chodzi w tym przypadku o osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, która posiada zdolność prawną, jeśli prowadzi we własnym imieniu zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, usługową, handlową, a także zawodową, wykonywaną w sposób ciągły i zorganizowany.

1. Wydłużanie okresu rozliczeniowego

Od dnia wejścia w życie ustawy antykryzysowej przedsiębiorcy mogą wydłużać okres rozliczeniowy czasu pracy nawet do 12 miesięcy, pod warunkiem że jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technologicznymi lub dotyczącymi organizacji czasu pracy. Dzięki temu pracodawcy łatwiej zbilansują pracę personelu, oszczędzając na normalnym wynagrodzeniu i dodatkach za godziny nadliczbowe. W poszczególnych miesiącach dłuższego okresu rozliczeniowego mogą wyznaczyć więcej godzin pracy zatrudnionemu, objętemu indywidualnym rozkładem. W zamian oddadzą pracownikowi dni wolne lub skrócą niektóre dniówki. Rekompensaty te będą musieli zamknąć w 12 miesiącach (art. 9 ustawy antykryzysowej).

Przyczyny obiektywne, technologiczne lub dotyczące warunków pracy, dające możliwość wdrożenia 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego, zostały sformułowane szeroko. Powoduje to, że praktycznie każda firma wytłumaczy przed kontrolerem wydłużenie okresu rozliczeniowego.

PRZYKŁAD

W firmie budującej osiedla mieszkaniowe spiętrzenie pracy następuje od wiosny do późnej jesieni. Firma postanowiła wprowadzić 12-miesieczny okres rozliczeniowy. Zawarła w tym celu porozumienie z 3 przedstawicielami pracowników wybranymi w głosowaniu całej załogi, argumentując je sezonowością natężenia zadań. Inspektor pracy nie powinien zakwestionować takiego powodu wydłużenia okresu rozliczeniowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00