Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-07-26

Unia Europejska szykuje się na metaświat

Wirtualna przestrzeń, w której użytkownicy będą pracować, spotykać się, robić zakupy i uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, to nie lada wyzwanie dla legislatorów. Bruksela rozpoczyna dyskusję na temat możliwych zmian w prawie

Ochrona konkurencji, przeciwdziałanie nadmiernej inwigilacji użytkowników, zabezpieczenie praw własności intelektualnej, niedopuszczanie do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, zwiększanie cyberbezpieczeństwa oraz walka ze szkodliwymi treściami - to tylko część wyzwań, przed jakimi staną regulatorzy w związku z nowym etapem w historii internetu, jakim ma być tzw. metaświat (ang. metaverse).

Co to takiego? Na razie nie ma jednoznacznej definicji. Tą nazwą określa się jednak zwyczajowo wirtualną przestrzeń, w której użytkownicy prowadzą drugie życie za pomocą swoich komputerowo wygenerowanych postaci (awatarów). W metaświecie mają pracować, korzystać z rozrywek, wchodzić w interakcje społeczne i robić zakupy.

Firma analityczna Gartner szacuje, że w 2026 r. co czwarty człowiek będzie spędzać w metaświecie co najmniej 1 godz. dziennie. Do 2030 r. globalna wartość rynku metaverse ma zaś sięgnąć prawie 600 mld euro.

Przedsiębiorcy chcą wydzielić dla siebie jak najwięcej tego niezwykle kalorycznego tortu. Firma Meta Platforms (właściciel Facebooka i Instagrama) ogłosiła, że będzie corocznie inwestować 8,8 mld euro w rozwój usług związanych z metaświatem. Chiński koncern Alibaba zainwestował zaś 52 mln euro w firmę Nreal, producenta okularów rozszerzonej rzeczywistości. Z kolei spółka ByteDance - właściciel platformy TikTok - wydała 1,2 mld dol. na przejęcie Pico - producenta gogli wirtualnej rzeczywistości.

Rozszerzenie życia

W pewnym zakresie metaświat działa już dziś. Przykładowo pokaz mody Metaverse Fashion Week w marcu 2022 r. odbył się na platformie Decentraland. Koncert rapera Travisa Scotta w grze komputerowej „Fortnite” zgromadził zaś 12 mln widzów. W metaświecie promuje się już wycieczki (np. do Malezji) czy usługi bankowe (np. amerykańskiego JP Morgan).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00