Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 28-04-2024
TEMATY:
Artykuł aktualny na dzień 28-04-2024
TEMATY:
Data publikacji: 2023-07-27

Wearable technologies – środki wprowadzające bhp w XXI wiek czy zbyteczna ingerencja w dane osobowe pracownika

Zegarki, opaski, okulary, ale i poszczególne elementy garderoby, jak koszule, spodnie czy buty w wersji „smart”? Inteligentne ubrania i akcesoria stały się już normą w życiu prywatnym, kwestią czasu było zatem pojawienie się tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań w sferze zawodowej. Z roku na rok coraz więcej pracodawców wprowadza do zakładów pracy wearable technologies, czyli ubrania i akcesoria zawierające w sobie komputer oraz zaawansowane technologie elektroniczne, uzasadniając taką decyzję przede wszystkim pragnieniem poprawy bezpieczeństwa pracowników. Czy rzeczywiście jednak wearable technologies mają wpływ na bezpieczeństwo pracowników? A jeśli tak, to czy oddziaływanie to można uznać za pozytywne, czy jednak niesie ono za sobą jakieś zagrożenia? Czy celowe jest rozpowszechnianie wearable technologies w miejscu pracy?

Wpływ wearable technologies na bhp

Jednymi z najbardziej powszechnie stosowanych inteligentnych rozwiązań w zakładach pracy są smartwatche lub smartbandy. Mogą one służyć jako urządzenia do identyfikacji pracownika, jeżeli mają wgrane jego imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko. Tego rodzaju identyfikacja jest trudna do sfałszowania, dlatego łatwo można uniknąć niepożądanego wejścia na teren zakładu pracy osób postronnych. Dane pracownika pojawiają się na ekranie zegarka lub bransoletki wyłącznie po zeskanowaniu przez kompatybilne urządzenie, co ułatwia ochronę danych osobowych, która z kolei jest utrudniona w przypadku tradycyjnych plakietek z imieniem i nazwiskiem pracownika. Elektroniczny system wejść i wyjść może z łatwością dostarczyć informacje o liczbie osób przebywających na terenie zakładu pracy i konkretnym miejscu ich pobytu, co jest szczególnie istotne w przypadku zagrożenia pożarowego, a dodatkowo może dostarczać pracodawcy informacji o tym, który pracownik spóźnił się do pracy, a który pracuje w nadgodzinach. To samo zadanie spełniają oczywiście elektroniczne karty dostępu, jednakże te mogą ulec zagubieniu. Zegarek lub bransoletkę, które pracownicy noszą na ręku, zgubić zdecydowanie trudniej.

Smartwatche lub smartbandy mogą również pełnić ważną funkcję wzmacniającą bezpieczeństwo pracowników. Dzięki tym inteligentnym urządzeniom, w sytuacji zagrożenia pracownik może szybko wezwać pomoc, generując funkcję alarmu, kierującą sygnał bezpośrednio do osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy. Urządzenia te mogą również działać samoczynnie. Wyposażony w czujniki swobodnego spadania smartwatch lub smartband wykrywa sytuacje potencjalnie niebezpieczne, gdy pracownik upadnie lub się potknie, co może być szczególnie przydatne przy pracach wykonywanych na wysokości, a także przy pracach wykonywanych w pojedynkę. Czujniki wykryją również niepożądane zachowania pracowników, np. skoki z rampy, by skrócić sobie drogę przemieszczania się po magazynie, czy brak korzystania z kasków w wymaganych strefach, co może pozwolić pracodawcy na wprowadzenie polityki premiowania związanej z faktycznym przestrzeganiem bezpieczeństwa w zakładzie pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00