Artykuł
Zaskoczenie w niefinansowych raportach polskich spółek
Często sprawozdania dotyczące ESG to bardzo długie, kolorowe broszury reklamowe spółek. Przedsiębiorstwa traktują je podobnie jak CSR i próbują w nich promować spółkę. W związku z tym w takich dokumentach jest bardzo mało treści. Dla odbiorcy, który faktycznie chce się czegoś dowiedzieć o spółce, taki raport jest bardzo trudny w odbiorze. Żeby dotrzeć do informacji niefinansowych trzeba przebijać się przez ozdobniki, a niejednokrotnie - szukać między wierszami.
Zasada podwójnej istotności
Drugi zasadniczy problem to brak istotnych danych. Spółka, podejmując decyzję dotyczącą raportowania, nie musi raportować o wszystkim, ale ma uwzględnić zasadę podwójnej istotności. Raportowanie dotyczy kwestii ważnych z punktu widzenia samej spółki i jej finansów, czyli chociażby wpływu zmian klimatu na działalność, powstawania nowych ryzyk w scenariuszach krótko-, średnio- i długoterminowych; np., że jeżeli temperatura wzrośnie do określonego poziomu, to wyparuje jezioro, z którego spółka czerpie wodę do produkcji. Firma powinna jednak informować również o swoim wpływie na świat zewnętrzny - chodzi tu o kwestie społeczne i środowisko, przede wszystkim postępujące zmiany klimatyczne - m.in. podając informacje o swoich emisjach.