Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2020-06-03

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych otrzymaną mikropożyczkę z tarczy antykryzysowej

PROBLEM

Jednostka prowadząca od 2020 r. księgi rachunkowe (wcześniej pkpir) złożyła wniosek do powiatowego urzędu pracy o pożyczkę w wysokości 5000 zł. Jak rozliczyć w księgach rachunkowych otrzymaną pożyczkę i jej ewentualne późniejsze umorzenie? Czy istnieje katalog wydatków, na które otrzymana pożyczka może być przeznaczona? Czy w momencie umorzenia kwota pożyczki będzie stanowiła przychód podatkowy? Czy w przypadku gdy nie spełnimy warunków do umorzenia, odsetki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów?

RADA

Mikropożyczka w ramach tarczy antykryzysowej (z możliwością umorzenia) ma tak jak inne pożyczki charakter zwrotny. Dlatego też w księgach rachunkowych należy ją ewidencjonować jako rozrachunki (nawet, jeśli jednostka zakłada, że będzie ona bezzwrotna, tj., że zostanie umorzona). Umorzenie pożyczki zwiększy pozostałe przychody operacyjne, przy czym nie są to przychody podatkowe. W przypadku gdy jednostka nie spełni warunków do umorzenia, odsetki opłacane zgodnie z harmonogramem spłat pożyczki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Pożyczka może być przeznaczona na bieżące koszty działalności, co oznacza, że nie wszystkie wydatki powinny być nią pokrywane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00