Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-10-20

Likwidacja działalności gospodarczej

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg obowiązków. Dotyczą one: formalności w urzędach, rozliczeń podatkowych i księgowych, obowiązków w zakresie ZUS i prawa pracy, przechowywania dokumentacji. Z likwidacją działalności wiąże się również odpowiedzialność za zdarzenia prawne powstałe przed likwidacją. Poniżej omawiamy wszystkie te zagadnienia. Proces likwidacji i jego skutki opisujemy uwzględniając formę prowadzenia działalności gospodarczej.

I. Likwidacja działalności jednoosobowej

1. Formalności w urzędach

Po podjęciu decyzji o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej osoba fizyczna powinna zawiadomić o tym odpowiednie urzędy (wskazane w tabeli na str. 3). Likwidację należy zgłosić do tych samych urzędów, w których rejestrowana była działalność przed jej rozpoczęciem. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy nastąpiła zmiana właściwości organu administracyjnego ze względu na np. przeniesienie się osoby w nowe miejsce zamieszkania. Obowiązek informacyjny względem urzędów jest konieczny, ponieważ w rejestrach i ewidencjach prowadzonych przez administrację publiczną widnieje informacja o prowadzeniu działalności gospodarczej przez daną osobę, aż do momentu wykreślenia tej osoby z tego rejestru czy ewidencji. Niezbędna jest więc informacja samego zainteresowanego do odnotowania przez organ, że nie jest on już przedsiębiorcą, a więc przestają spoczywać na nim obowiązki ciążące na osobach prowadzących działalność gospodarczą. Oczywiście prawo administracyjne przewiduje możliwość wykreślenia osoby z urzędu, z rejestru czy ewidencji. Jednak w interesie zaprzestającego prowadzenia działalności jest zainicjowanie i przeprowadzenie procedury związanej z formalnym wyrejestrowaniem działalności we własnym zakresie.

Obowiązki informacyjne, związane z zakończeniem działalności gospodarczej, zostały określone w kilku aktach prawnych, co niewątpliwie utrudnia ich spełnienie. Dodatkową komplikacją jest brak skorelowania ze sobą przepisów, co oznacza, że w niektórych wypadkach zastosowanie się do przepisów jednej ustawy automatycznie uniemożliwia dokonanie terminowe czynności przewidzianej w innych przepisach.

Podjęcie decyzji o likwidacji prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej wymaga dokonania zgłoszenia tego faktu odpowiedniemu organowi w ściśle określonym terminie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00