Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2022-07-07

Firma zapłaci składki od umowy zlecenia pracownika, wystarczy, że czasami będzie czerpała z niej korzyści

Nasi pracownicy są zatrudnieni także na podstawie umowy zlecenia w innym podmiocie, który udziela kredytów i pożyczek. Pożyczki te są wykorzystywane m.in. na zakup samochodów oferowanych przez naszą firmę. ZUS nakazał nam zapłatę składek także od zleceń pracowników, bo rzekomo wykonują oni w ten sposób pracę na rzecz naszej spółki. Czy ZUS ma do tego prawo, skoro nie jesteśmy powiązani z tym podmiotem, a korzyści z umowy kredytu albo pożyczki zawartej przez naszych pracowników z klientami drugiego podmiotu nie są stałe? Nie mamy też wpływu na to, czy zawarli oni takie umowy czy nie.

Artykuł 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa), który rozszerza definicję pracownika, jest dla płatników wyjątkowo problematyczny i toczy się wokół niego wiele sporów. Zgodnie z nim za pracownika w rozumieniu tej ustawy uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Skutkiem praktycznym takiej definicji jest konieczność opłacania składek przez pracodawcę także od równowartości wynagrodzenia wypłacanego jego pracownikowi przez podmiot trzeci lub niego samego na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przy czym pracodawca i podmiot trzeci mogą, ale nie muszą być powiązani. Przyczyną wprowadzenia tego przepisu było zapobieżenie outsourcingowi pracowników i „optymalizacji” składek. Pracodawca dzięki zawieraniu z pracownikiem dodatkowych umów lub poleceniu mu zawarcia takiej umowy z formalnie odrębnym podmiotem mógł bowiem np. omijać przepisy o ograniczeniu pracy w nadgodzinach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00