Porada
Jak rozliczyć w ZUS przychody pracownika uzyskane po ustaniu zatrudnienia
PROBLEM
Umowa o pracę z pracownikiem uległa rozwiązaniu 30 września 2017 r. Jednak dopiero 2 października wypłaciliśmy pracownikowi należny ekwiwalent za urlop. Jak wykazać składki z tytułu tej wypłaty w dokumentach do ZUS?
RADA
Składki na ZUS od ekwiwalentu urlopowego wypłaconego po ustaniu zatrudnienia należy rozliczyć w dokumentach rozliczeniowych za miesiąc, w którym ekwiwalent został wypłacony, przy czym w imiennym raporcie ZUS RCA byłego pracownika należy wykazać go z kodem tytułu ubezpieczenia 3000 xx.
UZASADNIENIE
Stosunek pracy jest obowiązkowym tytułem do wszystkich ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnego. Przyjętego pracownika płatnik składek zgłasza do ubezpieczeń w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia na druku ZUS ZUA. Pracownik pozostaje w tych ubezpieczeniach od dnia nawiązania stosunku pracy, tj. od dnia rozpoczęcia pracy określonego w umowie lub od dnia zawarcia umowy, jeśli terminu tego nie określono, do dnia ustania tego stosunku. W okresie zatrudnienia na płatniku składek spoczywają obowiązki związane z comiesięcznym rozliczaniem z ZUS. Procedura obejmuje obliczanie, potrącanie z dochodu ubezpieczonego należnych składek, wypełnienie raportów imiennych i deklaracji zbiorczej oraz terminowe opłacenie należności z nich wynikających za każdy miesiąc kalendarzowy. Gdy stosunek pracy ulega rozwiązaniu, wygasa tytuł ubezpieczenia. Każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń, podlega wyrejestrowaniu. Zgłoszenie wyrejestrowania na druku ZUS ZWUA płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie 7 dni od daty zaistnienia tego faktu (art. 36 ust. 11 ustawy systemowej).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right