Porada
Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż z użyciem kasy rejestrującej
Prowadzimy ewidencję sprzedaży za pomocą kas fiskalnych. Do każdej sprzedaży wystawiamy fakturę. Proszę o wyjaśnienie, jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych sprzedaż zaewidencjonowaną z użyciem kasy rejestrującej? Czy sprzedaż z całego miesiąca można zaksięgować zbiorczo, tzn. w jednej pozycji na podstawie raportu miesięcznego?
PROBLEM
RADA
Nie ma potrzeby fakturowania każdej sprzedaży potwierdzonej paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury powstaje dopiero wtedy, gdy nabywca zażąda jej wystawienia. Podstawę ujęcia w księgach rachunkowych przychodów ze sprzedaży zaewidencjonowanych z użyciem kasy rejestrującej stanowią raporty fiskalne (dobowe lub miesięczne) bądź ich zestawienie, pod warunkiem że zestawienie to wymienia wszystkie, składające się na niego, dowody źródłowe, np. poszczególne raporty fiskalne dobowe lub miesięczne. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Sposób ujęcia w księgach rachunkowych przychodów ze sprzedaży zaewidencjonowanych w kasie rejestrującej oraz ich udokumentowania zależy od regulacji obowiązujących w tym zakresie w przepisach o VAT, ponieważ to one określają moment ewidencjonowania sprzedaży (paragon fiskalny) oraz wskazują na sposób i termin ich zbiorczego udokumentowania (raporty fiskalne).
1. VAT - sposób udokumentowania transakcji oraz ujęcia w ewidencji VAT
Sposób udokumentowania transakcji
Podatnik, który dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (dalej: osób prywatnych), ma obowiązek ewidencjonowania obrotu oraz kwoty podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Taka sprzedaż jest dokumentowana paragonem fiskalnym potwierdzającym transakcję. Podatnik ma obowiązek wydrukowania go w momencie dokonania sprzedaży oraz wydania nabywcy, bez jego żądania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right