Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-03-02

Rozliczanie sprzedaży przez portale zakupów grupowych - aspekty podatkowe i rachunkowe

Olbrzymią popularnością od pewnego czasu cieszą się tzw. zakupy grupowe. Zakupy takie umożliwia wiele wyspecjalizowanych w tym zakresie portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Pomimo że zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, zasady podatkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości. W artykule omawiamy najważniejsze skutki podatkowe sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych.

1. Zasady działania portali zakupów grupowych

Zasady działania portali zakupów grupowych są dość proste. Portale te na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawców towarów lub usług, którzy dzięki popularności tych portali mogą dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Oferty sprzedawców - co jest charakterystyczne dla zakupów grupowych - zawierają wysoki rabat, dzięki czemu są atrakcyjne dla osób odwiedzających serwisy portali zakupów grupowych.

Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian u sprzedawców konkretnych usług lub towarów. Kupony te mają z reguły określony termin ważności, po upływie którego wykorzystanie ich staje się niemożliwe.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych sprzedawcom kwot uzyskanych ze sprzedaży kuponów. Kwoty te są wypłacane sprzedawcom - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, np. citeam.pl czy gruper.pl), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa groupon.pl).

2. Etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych

W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnić można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych. Są to:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00