Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-04-04

Odpowiedzialność majątkowa urzędników, czyli wprowadzenie metryki sprawy

Od 7 marca br. zaczęły obowiązywać regulacje określające swoisty sposób identyfikowania osób (urzędników) biorących udział w wydaniu aktu administracyjnego. Jest to kolejny etap formułowania zasad odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych (urzędników) za wyrządzenie obywatelowi (petentowi) szkody w związku z wykonywaniem przez nich czynności służbowych. Aby ustalić odpowiedzialność urzędnika, potrzebna jest bowiem jego identyfikacja, co mają zapewnić metryki prowadzone dla każdej sprawy.

Metryki sprawy mają być prowadzone w ramach wszystkich procedur administracyjnych (w tym także w postępowaniu podatkowym). W opracowaniu tym przedstawiamy skutki wprowadzenia metryk w sprawach podatkowych (tj. zmiany w Ordynacji podatkowej), niemniej warto pamiętać o tym, że tożsama regulacja funkcjonuje w ramach Kodeksu postępowania administracyjnego.

Metryka sprawy

Elementem ułatwiającym dochodzenie przez podatników swoich naruszonych praw z pewnością jest identyfikacja osób, które brały udział przy wydawaniu aktu administracyjnego, na podstawie którego doszło do wyrządzenia szkody. Przed wejściem w życie ustawy o metrykach nie istniał żaden ustawowy obowiązek tworzenia metryki sprawy, która wskazywałaby na to, kto i w jakim kierunku kształtował treść rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00