Porada
Jak ewidencjonować wydatki poniesione na samodzielne wytworzenie maszyny produkcyjnej
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzę średniej wielkości tartak. Jestem podatnikiem VAT. Razem z pracownikami złożyliśmy "maszynę do produkcji" - maszynę tnąco-szlifującą. Do stworzenia tej maszyny zużyliśmy sporo materiałów, m.in.: żelazną podstawę, blat, ostrza. Zamierzamy jeszcze dorobić parę szczegółów, by ją udoskonalić. Maszyna będzie wykorzystywana w działalności gospodarczej. W jaki sposób ująć takie zdarzenie w pkpir? Czy poszczególne wydatki na nabycie elementów składowych odnieść w pozostałe koszty? Czy maszyna będzie stanowiła środek trwały w mojej firmie?
PROBLEM
RADA
W sytuacji przedstawionej w pytaniu mamy do czynienia z wytworzeniem środka trwałego. W pierwszej kolejności Czytelnik powinien oszacować wartość kosztów poniesionych na wytworzenie maszyny. W tym celu należy prowadzić ewidencję wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego. Po przyjęciu maszyny do używania Czytelnik powinien rozpocząć jej amortyzację. Z faktur VAT dotyczących zakupu materiałów potrzebnych do wytworzenia środka trwałego powinien odliczyć VAT naliczony w deklaracji za miesiąc otrzymania faktury lub w deklaracji za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. Szczegóły - w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right