Porada
Jakie są skutki przekazywania i otrzymywania przez firmę prezentów
Jakie są konsekwencje przekazywania (i otrzymywania) przez firmę prezentów (TV, rowery itp.) za osiągnięcie określonych obrotów? Prezenty nie znajdują się w asortymencie towarów sprzedawanym przez firmę.
PROBLEM
RADA
VAT. Według organów podatkowych przekazywanie nagród podatnik powinien opodatkować VAT, jeżeli przy ich zakupie odliczył VAT naliczony (wyjątkiem są prezenty o małej wartości). Odmiennie na ten temat wypowiadają się sądy.
Podatek dochodowy. Wydatki na nagrody są kosztem uzyskania przychodów przekazującego nagrodę oraz przychodem osoby otrzymującej nagrodę.
UZASADNIENIE
Przekazywanie nagród w ramach akcji marketingowych powoduje określone skutki podatkowe zarówno w VAT, jak i w podatku dochodowym.
Przekazywanie prezentów przez firmę - skutki w VAT
Przekazywanie prezentów jest nieodpłatną dostawą towarów. Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa jest opodatkowane VAT wyłącznie wtedy, gdy jest dokonane na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Jeżeli jest to nieodpłatna dostawa towarów związana z działalnością przedsiębiorstwa (np. działalność promocyjna, akcja marketingowa), to nie powinna ona podlegać VAT. Takie stanowisko zajmują sądy, m.in.: WSA we Wrocławiu w wyroku z 20 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 126/08, WSA w Szczecinie w wyroku z 29 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Sz 52/08, a także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 600/07.
Z opiniami sądów nie zgadzają się jednak organy podatkowe. Jeżeli więc podatnik zastosuje rozwiązanie zgodne ze stanowiskiem sądów, musi liczyć się z ewentualnością sporu z urzędem skarbowym.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right