Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-10-01

Wszystko o rozliczaniu kosztów reprezentacji i reklamy

Od 2007 r. w podatkach dochodowych uległ zmianie sposób rozliczania kosztów o charakterze marketingowym. Pozytywna zmiana to likwidacja podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Od 1 stycznia 2007 r. podatnicy mogą zaliczać do kosztów wydatki na każdego rodzaju reklamy, bez ograniczenia ich limitem. Zmianą niekorzystną jest to, że od 2007 r. nie można zaliczać do kosztów podatkowych żadnych kosztów reprezentacyjnych. Jako przykład takich kosztów wymieniono w ustawie wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jest to tylko przykładowy katalog wydatków, które nie będą kosztami.

1. Reprezentacja i reklama w podatkach dochodowych

Zmartwieniem podatników do końca 2006 r. były trudne do ustalenia kryteria podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Od 2007 r. zastąpiło je inne, a mianowicie kłopot z ustaleniem, gdzie leży granica pomiędzy wydatkami o charakterze reprezentacyjnym a wydatkami związanymi ogólnie z funkcjonowaniem firmy.

W praktyce pojawiła się również trudność rozróżnienia wydatków reprezentacyjnych od reklamowych. Odpowiednia kwalifikacja wydatków decyduje bowiem o tym, czy koszty mogą być uznane za koszty podatkowe, czy nie.

Wydatki reprezentacyjne - stanowisko Krajowej Informacji Podatkowej

W celu rozstrzygnięcia, co jest kosztem reprezentacji, a co reklamy, można skorzystać ze wskazówek podanych na stronie internetowej Krajowej Informacji Podatkowej. Interpretacje urzędowe w większości są zbieżne z tym stanowiskiem, dlatego warto wziąć je pod uwagę.

I tak, do wydatków reprezentacyjnych zaliczono:

l prezenty dla kontrahentów, z wyjątkiem prezentu oznakowanego logo firmy (reklama),

l koszty związane z podejmowaniem kontrahentów, np. koszt wyżywienia, noclegów, bankietów, udziału w imprezach kulturalnych i rozrywkowych,

l ubiór reprezentacyjny pracowników (w tym również zaopatrzony w logo firmy), z wyjątkiem takiego, który stał się własnością pracownika i stanowi formę wynagrodzenia rzeczowego za pracę,

 wystrój firmy i zagospodarowanie terenu wokół firmy, ale tylko takie, które odbiega od zwyczajowo przyjętego w danej branży lub okolicy,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00