comment
Porada
Data publikacji: 2005-12-16
Jak ewidencjonować rezerwy na odprawy emerytalne
Co to jest rezerwa według prawa bilansowego i MSR oraz jak zaewidencjonować rezerwy na odprawy emerytalne w księgach rachunkowych?
PROBLEM
RADA
Pojęcie rezerw definiuje się jako zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Ustawa o rachunkowości nie określa szczegółowego sposobu ustalania rezerw na świadczenia emerytalne. Ponieważ w tym zakresie brak jest standardu krajowego, to planując poziom tych rezerw należy skorzystać z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. W uzasadnieniu prezentujemy sposób ich wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych.
UZASADNIENIE
Ustalanie wysokości rezerw na odprawy emerytalne nie jest w przepisach prawnych jednoznacznie określone, dlatego ryzyko popełnienia błędu związanego z ich pomiarem, a w konsekwencji zniekształcenia sprawozdania finansowego jest duże. Niektórzy specjaliści zalecają tworzenie takich rezerw, natomiast inni wskazują, że jest to przesadna ostrożność powodująca zniekształcenie wyniku finansowego. Jednakże obowiązek tworzenia takich rezerw wynika już z samego wzoru bilansu - w pozycji pasywów występują . Pojęcie rezerw definiuje się jako zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Ustawa o rachunkowości nie określa szczegółowego sposobu ustalania rezerw na świadczenia emerytalne. Ponieważ w tym zakresie brak jest standardu krajowego, to planując poziom tych rezerw, należy skorzystać z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
Pozostało 83% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right