Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-06-29

Czerwcowa uchwała dotycząca kar środowiskowych to lekcja, którą samorządy muszą starannie odrobić

W postępowaniu organ nie będzie mógł ograniczyć się do ustalenia, czy miało miejsce zdarzenie podlegające sankcji. Trzeba będzie zbadać, czy nie występują przesłanki pozwalające na odstąpienie od niej lub zastosowanie złagodzenia

Przesądził o tym Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 9 czerwca 2022 r., wydanej na wniosek rzecznika praw obywatelskich (sygn. III OPS 1/21). NSA jednoznacznie dopuścił w niej stosowanie przepisów o odstąpieniu przez organ administracji od nałożenia kary pieniężnej na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Konkretnie chodzi o to, że do rozdziału 4d tej ustawy - „Kary pieniężne” - stosuje się art. 189f kodeksu postępowania administracyjnego. Pisaliśmy o tym w DGP nr 133 z 13 czerwca 2022 r.

‒ Problem, na kanwie którego została podjęta ta uchwała, pojawił się po nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego z 2017 r. Wówczas wprowadzono do k.p.a. rozdział dotyczący wymierzania kar pieniężnych i to w nim pojawiły się rozwiązania pozwalające m.in. na odstąpienie od wymierzenia kary - tłumaczy Krzysztof Gruszecki, radca prawny zajmujący się tematyką środowiskową. Przyzwolenie na odstąpienie od ukarania zostało zapisane w art. 189f k.p.a., o ile spełnione zostały przesłanki wymienione w tym przepisie. Kłopot jednak polegał na tym, że w art. 189a k.p.a. zapisano, że te przepisy znajdują zastosowanie, o ile z regulacji szczególnych nie wynikają inne rozwiązania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00