Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-06-08

UOKiK musi nadążać za nowymi trendami

Tomasz Chróstny: Naszym celem jest poprawa obrazu całego rynku i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom - a nie palenie na stosie najpopularniejszych influencerów

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Ostatnio wszczął pan kolejne postępowania wyjaśniające wobec kilku znanych twórców treści w serwisach społecznościowych typu YouTube czy Instagram. Chodzi głównie o możliwe stosowanie przez nich kryptoreklamy. Dlaczego jednak urząd w ogóle zaczął przyglądać się influencerom?

To była poniekąd konsekwencja naszych postępowań i decyzji nakładających kary na osoby reklamujące w sieci nielegalne systemy promocyjne typu piramida. Dostrzegliśmy wówczas, że konsumenci w internecie mogą być narażeni nie tylko na ryzykowne inwestycje alternatywne, ale również inne niepożądane zjawiska jak kryptoreklama czy scam. Mówiąc „scam”, mam na myśli działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd konsumentów poprzez np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia. Prowadzone postępowania wyjaśniające wobec influencerów służą zbadaniu rynku pod kątem występowania nieuczciwych praktyk względem konsumentów. Wynikiem tej analizy mają być m.in. rekomendacje dotyczące oznaczania materiałów reklamowych, które będą służyły za poradnik dobrych praktyk dla podmiotów profesjonalnych (np. influencerów, agencji marketingowych, reklamodawców), jak i nieprofesjonalnych, dla których działalność w sieci nie jest wiodącym źródłem utrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00