Artykuł
koleje
Szybkie tory też drożeją szybko
Znamy dokładny przebieg linii dużych prędkości Warszawa–Łódź. Między innymi z powodu konieczności budowy 8-kilometrowego tunelu na obrzeżach stolicy koszty inwestycji podskoczyły do ponad 20 mld zł
Ostateczną lokalizację nowej linii wybrano spośród czterech analizowanych wariantów. - Wskazany przebieg gwarantuje najkrótsze czasy przejazdu, a jednocześnie wymaga najmniej wyburzeń. W związku z tym będzie najtańszy - mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny, która zlecała analizy. Koszty inwestycji będą jednak znacznie wyższe niż szacunki, które podawano prawie trzy lata temu. Wtedy mówiło się o 8-10 mld zł. Teraz padła kwota 20 mld zł. To koszty bez uwzględnienia 19-kilometrowego odcinka w rejonie planowanego lotniska w Baranowie. Wyłączono go z ukończonego właśnie opracowania, bo w tej okolicy trzeba zaprojektować skomplikowany węzeł kolejowy uwzględniający m.in. wiele łącznic z istniejącymi liniami. Można się zatem spodziewać, że cała nowa 120-kilometrowa szybka trasa z Warszawy do Łodzi pochłonie ponad 20 mld zł. Koszty podbija m.in. konieczność budowy 8-kilometrowego tunelu na przedmieściach stolicy. Rozpocznie się nieopodal Dworca Zachodniego i poprowadzi m.in. przez Odolany, a potem pod trasą ekspresową S8 do podwarszawskiej wsi Konotopa.