Porada
Jak ująć w księgach rachunkowych przejęcie środka trwałego będącego zabezpieczeniem płatności za usługę
Nasza firma świadczy usługi. Zamierzamy podpisać z kontrahentem A dwie umowy: jedną na świadczenie usług, drugą na wynajem środka trwałego. W pierwszej umowie to my świadczymy usługi na rzecz kontrahenta A. W drugiej umowie kontrahent A wynajmuje nam środek trwały. Chcemy się zabezpieczyć i wprowadzić w umowie zapis, na podstawie którego mielibyśmy prawo przejąć środek trwały będący przedmiotem wynajmu, jeżeli kontrahent A nie zapłaci w terminie należności wynikających z umowy o świadczenie usług. Wówczas umowa najmu uległaby automatycznemu rozwiązaniu, zaś zobowiązanie kontrahenta A wobec naszej spółki też uległoby rozwiązaniu. Jakie konsekwencje w naszych księgach rachunkowych będą miały przedstawione zapisy umowne?
PROBLEM
RADA
Umowa przewłaszczenia rzeczy ruchomej (bo taką chcą Państwo z kontrahentem A podpisać) jest dopuszczalną formą zabezpieczenia wierzytelności. Przejęcie środka trwałego w księgach rachunkowych na podstawie tej umowy zależy od tego, jaki charakter ma obecna umowa zawarta przez Państwa z wynajmującym. Jeśli jest to umowa najmu będąca leasingiem finansowym, to samo przejęcie środka trwałego nie będzie wcale ujmowane w księgach rachunkowych, ponieważ jako przedmiot leasingu figuruje już w Państwa ewidencji jako aktyw. W przypadku umowy innej niż leasing finansowy przeniesienie własności środka trwałego w zamian za zobowiązanie kontrahenta A będzie wymagało przyjęcia środka trwałego do ewidencji i określenia wartości początkowej (równej umorzonej należności). Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right