Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-11-14

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych - praktyczne porady dla klienta i biura

Każdy właściciel biura rachunkowego zdaje sobie sprawę z obowiązku ubezpieczenia swojej odpowiedzialności cywilnej w związku z wykonywaną działalnością. Wszystkie firmy usługowo zajmujące się prowadzeniem ksiąg skrupulatnie ten obowiązek wypełniają. Zwykle jednak nie wiedzą, w jaki sposób ubezpieczenie to działa oraz jakie szkody mogą być z tego ubezpieczenia pokryte.

Przedstawiamy kompleksowe opracowanie tego zagadnienia. Polecamy je zarówno biurom rachunkowym, jak i ich klientom.

Ochroną w ramach umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) objęte są szkody spowodowane błędem (lub zaniedbaniem) biura. Szkoda taka powstaje z momentem powstania uszczerbku majątkowego po stronie podmiotu korzystającego z usług biura (nazywanego dalej też poszkodowanym lub klientem). Może to być przykładowo moment zapłaty odsetek od podatku, który nie został uiszczony w terminie na skutek przeoczenia biura.

1. Kto może zgłosić szkodę

Szkodę może zgłosić zarówno biuro, jak i jego klient. W zgłoszeniu należy powołać się na numer polisy ubezpieczeniowej (wzór zgłoszenia szkody znajduje się na str. 5). Należy podać numer polisy, której okres ubezpieczenia obejmuje datę błędu, który spowodował szkodę, a nie numer bieżącej polisy.

Biorąc pod uwagę okres, który wstecznie może być skontrolowany przez urząd skarbowy, możemy mieć do czynienia z sytuacją, gdy kontrola wykaże błąd biura np. sprzed 4 lat. Dla likwidacji szkody powstałej na skutek takiego błędu właściwa będzie polisa sprzed 4 lat, której okres ubezpieczenia obejmuje błąd biura. Warto więc posiadać polisy z ostatnich 5-6 lat. Należy pamiętać o tym, aby nie wyzbywać się polisy po upływie jej okresu ubezpieczenia.

WAŻNE!

Nie należy wyzbywać się polisy po upływie okresu ubezpieczenia. W zgłoszeniu szkody należy bowiem powołać się na polisę, której okres ubezpieczenia obejmuje datę błędu.

Choć sporadycznie, to jednak zdarza się, że klient występując z roszczeniem do biura, nie życzy sobie kontaktu z ubezpieczycielem. W świetle obowiązujących przepisów ma do tego prawo. W takim wypadku szkodę zgłasza i w kontakcie z ubezpieczycielem pozostaje wyłącznie biuro.

2. Kiedy należy zgłosić szkodę

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00