Porada
Jak współwłaściciele powinni rozliczać VAT i podatek dochodowy od wynajmowanego wspólnego lokalu
Ojciec i syn prowadzą dwie odrębne działalności gospodarcze. Korzystają z różnych najmowanych lokali użytkowych. Dwa lata temu ojciec i syn kupili we współwłasności (50/50) budynek. Syn postanowił dodatkowo prowadzić działalność gospodarczą w tym budynku (parter). Korzysta z tego budynku i remontuje parter, którego sam używa. Faktury remontowe są jego kosztem i odlicza z nich VAT. Budynku nie ujawnia w ewidencji środków trwałych, ponieważ, jak twierdzi, nie chce przy jego sprzedaży zapłacić podatku. Od roku pomieszczenia na piętrze są wynajmowane firmie X. Zarówno syn, jak i ojciec wystawiają fakturę firmie X za najem (po 50%). Ojciec remontował górne pomieszczenia z własnych środków pieniężnych. Wydatki remontowe zarachował w koszty i odliczył VAT. Budynku również nie ma ujawnionego w środkach trwałych. Czy ojciec i syn prawidłowo rozliczają wydatki i przychody dotyczące tego budynku zarówno dla celów pdof, jak i VAT?
PROBLEM
RADA
Podatek dochodowy. Z pytania wynika, że ojciec i syn nieprawidłowo rozliczają podatek dochodowy. Przychodów z najmu nie powinni bowiem zaliczać do przychodów z działalności gospodarczej, ponieważ nie wprowadzili budynku do środków trwałych. Koszty remontu wynajmowanych pomieszczeń powinny być tym samym wykazane jako koszt najmu, a nie koszt prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast przychód z najmu powinien być rozliczany osobno od przychodu z działalności gospodarczej.
VAT. Ojciec prawidłowo odlicza VAT naliczony z faktur remontowych, ponieważ remont piętra ma związek z najmem jako działalnością opodatkowaną VAT. Syn może odliczyć VAT naliczony z faktur za remont parteru w całości lub części, pod warunkiem że prowadzona przez niego działalność w całości lub części jest opodatkowana VAT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right