Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-04-05

1. Jak postąpić w przypadku wadliwego wykonania usługi pocztowej

Z uwagi na rozwój handlu internetowego coraz więcej firm jest zainteresowanych terminowym dostarczaniem przez pocztę sprzedanego lub zakupionego towaru. W artykule przedstawimy zasady dochodzenia roszczeń w przypadku nieprawidłowego wykonania usługi przez pocztę.

Podstawowa bolączka korzystania z usług pocztowych to nieterminowość dostarczenia przesyłki. Poczta Polska jest tzw. operatorem publicznym. Dlatego w przypadku niedostarczenia w terminie przesyłki należy powołać się na § 43 rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych. Przepis ten stanowi, że termin doręczenia określany jest jako D+n, gdzie „D” oznacza dzień zawarcia umowy o świadczenie usługi polegającej na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłki, a „n” oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia nadania do dnia doręczenia przesyłki. Dni ustawowo wolnych od pracy oraz sobót nie wlicza się do terminów nadania przesyłek. Po nadaniu listu w piątek nie można więc oczekiwać, że sobota i niedziela będą uwzględnione przy ocenie, czy poczta dostarczyła list z opóźnieniem.

W zakresie szybkości dostarczania przesyłek dzieli się je na przesyłki listowe najszybszej kategorii (tzw. priorytet) oraz przesyłki niebędące przesyłką najszybszej kategorii. Artykuł 48a Prawa pocztowego stanowi, że operator publiczny obowiązany jest doręczać przesyłki listowe przyjęte do przemieszczenia i doręczenia w ramach powszechnej usługi pocztowej:

Pobierz pliki wydania
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00