Porada
1. Czy wydatki związane z radami pracowników są kosztem podatkowym
W spółce działa rada pracowników. Spółka pokrywa koszty ekspertyz wykonywanych na rzecz tej rady. Czy wydatki tego typu są kosztem podatkowym?
problem
rada
Tak, jest to koszt podatkowy. Także urzędy skarbowe uznają za koszt wydatki na wykonywanie ekspertyz.
uzasadnienie
W 2006 r. możliwość pojawienia się rady pracowników w firmie wprowadziła ustawa o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Ustawa ta określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników. Pracodawca powinien przekazywać radzie pracowników informacje dotyczące np. działalności i sytuacji ekonomicznej firmy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian. Szczególnie ważne są informacje o zmianach zatrudnienia, działaniach mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia oraz mogących powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.
Nowa ustawa ma umożliwić informowanie pracowników (za pośrednictwem rady pracowników) o ekonomicznej sytuacji firmy. Przy wykonywaniu swoich zadań rada pracowników może korzystać z pomocy osób posiadających specjalistyczną wiedzę. Pojawia się tu wątpliwość, czy wydatki związane z opracowaniem przez nie ekspertyz na potrzeby rad pracowniczych są kosztem podatkowym przedsiębiorcy. Ma on bowiem obowiązek pokryć te wydatki. Odpowiedź jest korzystna dla przedsiębiorców. Są to wydatki związane z utrzymaniem organizacji firmy, ułatwiają przepływ informacji między kierownictwem firmy a jej pracownikami. Dlatego są kosztem podatkowym. Podobne stanowisko zajmują organy podatkowe. Przykładem może być interpretacja przepisów Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 grudnia 2006 r. (sygn. II-1/4210-25/Int./06):
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right