Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-02-20

Wszystko o skutkach wykorzystywania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych

Praktyka gospodarcza wskazuje, że przekazanie pracownikom samochodów służbowych wiąże się z ryzykiem podatkowym. Możliwość ich wykorzystywania przez pracowników do realizacji celów prywatnych powoduje, że obszar ten często staje się przedmiotem zainteresowania organów skarbowych. Pole ryzyka podatkowego występuje tutaj zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy. W stosunku do pracownika wiąże się z ryzykiem określenia przez organy podatkowe przychodu z tytułu nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń. U pracodawcy ryzyko może polegać na zakwestionowaniu zaliczenia wydatków związanych z samochodami służbowymi do kategorii kosztów uzyskania przychodów. Sfera wykorzystywania samochodów służbowych przez pracowników do celów prywatnych nie jest przedmiotem szczegółowej regulacji, musi być zatem oceniana za pomocą ogólnych przepisów, które w praktyce wywołują szereg wątpliwości. Artykuł ten wskazuje kierunki ich rozwiązania.

Wykorzystywanie samochodu do celów prywatnych a nieodpłatne świadczenie

Źródłem „problemów” jest art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na jego podstawie:

za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika,jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc pod uwagę treść powołanego przepisu, oczywiste jest, że wykorzystywanie samochodów przez pracowników do realizacji celów prywatnych bez konieczności uiszczenia przez nich zapłaty za takie użytkowanie stanowi po ich stronie świadczenie nieodpłatne, które podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z drugiej strony określenie odpłatności za użytkowanie samochodu do celu prywatnego też nie zapewnia bezpieczeństwa. Przepis bowiem wskazuje, że źródłem opodatkowanego przychodu może być również świadczenie częściowo odpłatne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że zasadniczo przy określaniu przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń należy odwołać się do cen rynkowych (art. 12 ust. 2 i 3 i art. 11 ust. 2-2b updof). To samo kryterium stanowi podstawę oceny, czy mamy do czynienia ze świadczeniem częściowo odpłatnym.

Analizując treść art. 12 ust. 1 updof w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnych i częściowo nieodpłatnych świadczeń, trudno oprzeć się wrażeniu, że odwoływanie się do literalnego brzmienia tego przepisu może niejednokrotnie doprowadzić do sytuacji wręcz absurdalnych. Dotyczy to zwłaszcza przypadku, gdy pracownik, wykonując z użyciem samochodu służbowego zadania służbowe, jednocześnie realizuje cel prywatny. Literalne brzmienie powołanego przepisu nakazywałoby opodatkowywać każde świadczenie co najmniej w części nieodpłatne, które służy celom prywatnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00