Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-06-16

Zmiany ustawy o VAT - komentarz

21 kwietnia 2005 r. Sejm przyjął drugą nowelizację ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (nowelizacja została opublikowana w Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756). Należy zauważyć, że pierwotny projekt tej nowelizacji został złożony przez grupę posłów już 1 kwietnia 2004 r., a więc niecały miesiąc po uchwaleniu zmienianej ustawy.

W uzasadnieniu do tego projektu stwierdzono, że, uchwalona w dniu 11 marca 2004 r. ustawa zawiera szereg rozwiązań naruszających równość traktowania podmiotów, tworzy niepewność podatnika co do wymagań określonych przez ustawodawcę, łamie zasadę współmierności restrykcji i pogarsza warunki obrotu gospodarczego. Autorzy tego projektu zaznaczali, iż całkowite usunięcie powyższych wad wymaga przeprowadzenia w niej bardzo wielu zmian, których przygotowanie, jeżeli nie miałoby stanowić kolejnego zespołu błędów, wymagałoby bardzo wnikliwych i czasochłonnych prac, w związku z tym uznano za konieczne i pilne dokonanie zmian dotyczących najistotniejszych kwestii, ale tylko tych, które są możliwe do zapisania w sposób niebudzący wątpliwości. Należy dodać, że projekt ten był rozpatrywany wspólnie z kolejną, późniejszą poselską propozycją zmian w ustawie o VAT.
W toku rocznych prac nad zaproponowanymi zmianami tej ustawy pierwotny projekt uległ bardzo istotnym zmianom - część propozycji została pominięta, część otrzymała brzmienie odbiegające od intencji projektodawców, jak również pojawiły się zupełnie nowe przepisy.
Jak zaznaczono na wstępie, jest to druga zmiana w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. O ile pierwsza zmiana (weszła w życie z dniem 1 lutego i 1 marca 2005 r.) obejmowała wąski zakres regulacji (miała na celu dostosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do wymogów prawa wspólnotowego w zakresie wysokości opodatkowania usług dostępu do Internetu oraz w odniesieniu do zasad dotyczących miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej), o tyle obecna zmiana ma szeroki charakter. Należy zauważyć, iż oprócz ingerencji w istniejące rozwiązania wprowadza zupełnie nowe uregulowanie dotyczące ulgi podatkowej za „złe długi”.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00