Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-05-01

Komentarz do nowej ustawy o VAT

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zastępuje dotychczas obowiązującą ustawę z 8 stycznia 1993 r. Stosowanie nowej ustawy zawsze wiąże się z niepewnością dotyczącą praktyki, odczytywania poszczególnych przepisów etc. W przypadku ustawy z 11 marca 2004 r., na tyle różnej od ustawy z 8 stycznia 1993 r., pojawi się także pytanie o dopuszczalność stosowania dawnego orzecznictwa i wyjaśnień organów podatkowych w nowym stanie prawnym. Nie ma w tym zakresie żadnych przepisów, pozostaje odwołać się do tradycji, która zezwala na powołanie się na orzecznictwo odnoszące się do nieobowiązującego stanu prawnego.

Ustawa o VAT a przepisy Wspólnot Europejskich - narzędzia wykładni nowych przepisów
Interpretacja i wykładnia zapisów ustawy z 11 marca 2004 r. zetknie się także z inną, niespotykaną dotychczas, techniką odczytywania poszczególnych przepisów. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej staje się bowiem dopuszczalne bezpośrednie stosowanie prawa wspólnotowego także w zakresie podatku od towarów i usług.
Z dniem 1 maja 2004 r. podatnicy, którym przepisy prawa Unii (traktaty założycielskie, dyrektywy, rozporządzenia etc.) przyznają dające się określić, wystarczająco precyzyjne i bezwarunkowe prawa, będą mogli skutecznie domagać się realizacji tych uprawnień przed organami podatkowymi. Będzie to dopuszczalne w szczególności wtedy, gdy polski ustawodawca dokona co prawda implementacji stosownej dyrektywy do porządku prawnego wewnętrznego (w analizowanym przypadku będzie to uchwalenie ustawy z 11 marca 2004 r.), lecz implementacja taka okaże się wadliwa. W przypadku ewentualnej niezgodności właściwego przepisu prawa polskiego z normą prawa unijnego organ stosujący to prawo (czyli np. każdy organ podatkowy) będzie musiał dokonać jego wykładni w świetle brzmienia i celów dyrektywy.
Stwierdzenia te mogą budzić uzasadnione wątpliwości i pytanie o ich faktyczną skuteczność, która wywodzi się z dwóch, stanowiących podstawę funkcjonowania Wspólnoty i Wspólnego Rynku, zasad:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00