Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-08-02

Crowdfunding wreszcie uregulowany, czyli więcej rygorów dla tych, którzy prowadzą zbiórki pieniędzy na finansowanie inwestycji

Rozważam pozyskanie kapitału na uruchomienie biznesu poprzez zbiórkę na platformie finansowania społecznościowego. Jak po wejściu w życie nowej polskiej ustawy o crowdfundingu zmieniły się obowiązki podmiotów prowadzących zbiórki? Co zmieni się w działaniu platform pośredniczących w takim pozyskiwaniu kapitału?

29 lipca 2022 r. weszła w życie ustawa z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (Dz.U. z 2022 r. poz. 1488). Regulacja ta implementuje i uzupełnia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (Dz.Urz. UE z 2020 r. L 347 s. 1; dalej: rozporządzenie ECSP). Ze względu na rosnącą popularność społecznościowego modelu pozyskiwania kapitału [ramka 1] ustawodawca unijny postanowił stworzyć jedno uniwersalne rozwiązanie, które ureguluje to zjawisko oraz działanie platform crowdfundingowych na poziomie całej UE. Znaczenie polskiej ustawy jest istotne, ponieważ bez implementacji nie można było stosować w praktyce przepisów rozporządzenia, mimo jego wejścia w życie już 10 listopada 2021 r., gdyż wiele kwestii ustawodawca unijny pozostawił w gestii poszczególnych państw.

Ramka 1

Alternatywny sposób na pozyskanie kapitału

Crowdfunding jest coraz popularniejszą formą alternatywnego finansowania dla przedsiębiorstw typu start-up, scale-up oraz MSP. W szerokim rozumieniu polega na pozyskiwaniu funduszy przez przedsiębiorcę lub inny podmiot na realizację danego projektu (celu) za pomocą specjalnie stworzonych witryn internetowych. Dodatkową korzyścią poza samym finansowaniem może być np. weryfikacja i walidacja pomysłu przez większą liczbę osób. Nie bez znaczenia jest też efekt marketingowy. Zgodnie z przepisami unijnego rozporządzenia świadczenie usług finansowania społecznościowego wiąże się na ogół z udziałem trzech rodzajów podmiotów:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00