Artykuł
1. Na czym polega System Activity Based Costing i Activity Based Management (ABC/ABM)
W poprzednim numerze „BR” opisaliśmy, jaką funkcję pełni rachunek kosztów w przedsiębiorstwie. Rachunek kosztów polega na ustaleniu i zinterpretowaniu wysokości nakładów dokonanych w jednostce gospodarczej w określonym czasie i z określonym przeznaczeniem. W rachunku kosztów działań odchodzi się od założenia, że to końcowy efekt działalności przedsiębiorstwa w postaci produktu jest przyczyną powstawania kosztów.
System ABC/ABM pojawił się w nowoczesnych finansach jako narzędzie pozwalające na wykrywanie symptomów istniejących i powstających problemów w przedsiębiorstwie. System ten wykrywa błędy i przyczyny zniekształceń danych kosztowych spowodowanych błędną i opartą na zbyt uproszczonych podstawach alokacją kosztów. System ABC zakłada, że to produkt wywołuje potrzebę wykonywania pewnych czynności (zespolonych w działaniu) i to te czynności są źródłem kosztów przedsiębiorstwa. Nie wszystkie jednak koszty znikną, gdy zaprzestanie się produkcji określonego produktu, gdyż produkt akumuluje działania także z fazy przedprodukcyjnej (np. nakłady na B + R) oraz poprodukcyjnej.