Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-10-17

Jak ująć w księgach rachunkowych przedłużenie gwarancji na środek trwały

PROBLEM

Spółka nabyła środek trwały (specjalistyczną maszynę do szycia), który jest objęty standardowo dwuletnią gwarancją. Spółka zdecydowała się wykupić dodatkową trzyletnią gwarancję. Jak ująć w księgach rachunkowych taką dodatkową gwarancję? Czy jeśli dodatkowa gwarancja została wykupiona przed oddaniem środka trwałego do używania, to powinna ona zwiększyć wartość początkową tego środka trwałego?

RADA

Wydatki na przedłużenie okresu gwarancyjnego nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego. Dzieje się tak bez względu na to, czy zakup gwarancji nastąpił przed wprowadzeniem składnika majątku do środków trwałych czy też w okresie późniejszym. W księgach rachunkowych wydatek należy ująć - co do zasady - na kontach zespołu 4 („Pozostałe koszty rodzajowe”). Ponieważ okres gwarancji dotyczy przyszłych okresów sprawozdawczych, koszty te należy rozliczyć w czasie za pośrednictwem konta rozliczeń międzyokresowych kosztów. Szczegóły - w uzasadnieniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00