Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2012-10-20

Czy w związku z zakończeniem działalności trzeba zwrócić VAT odliczony przy zakupie środków trwałych

Czy w przypadku zakończenia działalności gospodarczej istnieje konieczność zwrotu VAT odliczonego przy zakupie środków trwałych? Jeżeli tak, to w jakich sytuacjach?

PROBLEM

RADA

Zasadniczo w przypadku zakończenia przez podatnika prowadzenia działalności gospodarczej nie istnieje bezpośrednio obowiązek zwrócenia VAT odliczonego przy zakupie środków trwałych wykorzystywanych w ramach tej działalności, na podstawie regulacji dotyczącej korygowania VAT odliczonego - art. 91 ustawy o VAT. Prawodawca w związku z likwidacją działalności nakazuje jednak podatnikowi opodatkować podatkiem od towarów i usług m.in. środki trwałe, przy których nabyciu miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego. To z kolei faktycznie ustanawia pewien mechanizm zwrotu wcześniej odliczonego VAT, poprzez konieczność opodatkowania towarów pozostałych na dzień likwidacji działalności podatnika.

UZASADNIENIE

Zakładamy, że w pytaniu chodzi o podatnika - osobę fizyczną, która kończy swoją działalność. Likwidacja działalności gospodarczej przez takiego podatnika jest co do zasady zdarzeniem powodującym obowiązek rozliczenia VAT (art. 5 ust. 3 w zw. z art. 14 ustawy o VAT).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00