Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2012-07-24

Organizacja konkursów promocyjnych i ich skutki podatkowe

Organizowanie konkursów promocyjnych wiąże się z koniecznością rozliczenia zarówno kosztów ich organizacji, jak i przychodów uzyskanych w związku z wydawaniem nagród. Podatkowe rozliczenia związane z organizacją takich konkursów mogą powodować problemy. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.

Przepisy, w tym przepisy prawa podatkowego, nie definiują pojęcia konkursu. Z wyjaśnień organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że "konkurs" to przedsięwzięcie, które ma na celu wyłonienie osoby lub osób najlepszych w danej dziedzinie spośród uczestników tego przedsięwzięcia i przyznanie tej osobie lub osobom nagród (pieniężnych, rzeczowych lub polegających na przyznaniu praw do realizacji czegoś). Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 maja 2011 r., sygn. ITPB2/415-204/11/MU:

(...) w powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

(...) równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Konkursami nie są losowania, a w konsekwencji nagrody w losowaniach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach właściwych dla wygranych w konkursach. Jak czytamy w wyroku WSA w Szczecinie z 12 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Sz 852/11:

(...) skoro przedsięwzięcie oznaczone przez spółkę jako konkurs nie posiada elementów charakterystycznych dla konkursu, tj. rywalizacji i nagrody za najlepszy wynik, a nagroda zależy od przypadku, to prawidłowo organ stwierdził, że nagrody przewidziane w konkursie zorganizowanym przez spółkę na rzecz osób zatrudnionych w bankach współpracujących ze spółką przy udzielaniu poręczeń nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie podlegają opodatkowaniu 10 zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonemu w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00