Artykuł
4. Najnowsze interpretacje urzędowe
Roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą podlegają opodatkowaniu stawką 7%. Warunkiem stosowania tej stawki jest, aby budynek, który ma w związku z tym powstać, był zaliczany do kategorii budynków mieszkaniowych. Stosowanie obniżonej 7% stawki VAT nie budzi wątpliwości, gdy w wyniku robót budowlanych powstaje nowy budynek mieszkalny. Czy jednak można zastosować stawkę 7% do robót budowlanych, których celem jest przebudowa budynku niemieszkalnego na budynek mieszkalny? Korzystne dla podatników rozstrzygnięcie w tej sprawie wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie. Fragment stanowiska Izby przedstawiamy poniżej. Pismo w pełnym brzmieniu jest dostępne w wersji internetowej czasopisma na stronie www.mk.infor.pl.
4.1. Roboty budowlane związane z przebudową budynku na budynek mieszkalny są opodatkowane stawką 7%
(...) O przeznaczeniu budynku, którego dotyczą prace polegające na budowie i remontach, przesądza, w przypadku zmiany sposobu użytkowania, pozwolenie na budowę właściwego organu według przepisów ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż rozpoczęto procedurę uzyskania pozwolenia budowlanego na wykonanie robót budowlanych związanych z remontem i zmianą sposobu użytkowania budynku szkoły na budynek mieszkalny, a więc zamierzenie budowlane dotyczy obiektu budownictwa mieszkaniowego.
Wobec tego stwierdza się, iż dla opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży robót budowlanych objętych tym pozwoleniem budowlanym ma zastosowanie stawka w wysokości 7% - do dnia 31.12.2007 r. (...)
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 21 lutego 2007 r., nr IS.II/2-443/229/06, wydana przez Izbę Skarbową w Rzeszowie.
oprac. Ewa Sławińska
4.2. Kiedy można wystawiać faktury zbiorcze
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie potwierdził możliwość wystawiania zbiorczych faktur w przypadku świadczenia usług o charakterze ciągłym. Sformułował również definicję sprzedaży o charakterze ciągłym, która może być przydatna podatnikom świadczącym takie usługi. Prezentujemy fragment stanowiska Izby Skarbowej. Pełna treść pisma jest dostępna w wersji internetowej czasopisma na stronie www.mk.infor.pl(...) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia, numer kolejny faktury oznaczonej jako „Faktura VAT”; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. W przypadku gdy podatnik określa na fakturze wyłącznie dzień i miesiąc sprzedaży, fakturę wystawia się, zgodnie z § 13 ust. 2 wskazanego rozporządzenia, nie później jednak niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. W przywołanych przepisach rozporządzenia ograniczono możliwość określenia daty sprzedaży poprzez podawanie jedynie miesiąca i roku do przypadków sprzedaży o charakterze ciągłym, nie definiując jednakże tego pojęcia. W związku z brakiem w obowiązujących przepisach podatkowych definicji sprzedaży towarów o charakterze ciągłym, należy przyjąć pojęcie sprzedaży towarów w ujęciu art. 2 pkt 22 ustawy, w którym to przepisie przez sprzedaż należy rozumieć m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast pojęcie „ciągłości” sprzedaży, wobec braku odniesienia w przepisach podatkowych, należy rozpatrywać zgodnie z zasadami prawa cywilnego, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. I tak, dla uznania świadczenia za „ciągłe” wystarcza, iż składa się ono z pewnych następujących po sobie aktów (czynności), o ile tworzą razem funkcjonalną całość, która ma to do siebie, że trwa w czasie, że czas jest jej miernikiem i że interes jednej strony jest zaspokojony właśnie dlatego, że odpowiednie zachowanie się drugiej strony ma charakter trwały.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right