Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-07-05

1. Jak księgować remonty wynajmowanych pomieszczeń

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia. Koszt tych prac, zgodnie z brzmieniem umowy najmu, ma być odliczony od czynszu najmu. Najemca zamierza refakturować te koszty na wynajmującą spółkę. W rezultacie przez ponad dziewięć miesięcy czynsz nie będzie płacony. Umowę zawarto na okres 5 lat. Według niej czynsz wynosi 5000 zł miesięcznie i jest płatny do 10. dnia miesiąca, z góry. Jak prawidłowo udokumentować i zaksięgować taką transakcję?

problem

rada

Wynajmujący powinien, zgodnie z postanowieniami zawartymi w umowie, comiesięcznie fakturować czynsz najmu w kwocie wynikającej z umowy. Najemca z kolei powinien obciążyć wynajmującego kosztami wykonanych prac remontowych i adaptacyjnych, dokumentując tę czynność w sposób omówiony w uzasadnieniu. Jednoznaczne, niepozostawiające wątpliwości, określenie w umowie najmu wynajmującego jako strony, w imieniu której dokonywane są prace remontowe i adaptacyjne, umożliwi refakturowanie przez najemcę na jego rzecz usług obcych związanych z remontami. Każda ze stron może następnie dokonać kompensaty zobowiązań i należności. Z punktu widzenia wynajmującego wskazane jest rozdzielenie kosztów dotyczących prac adaptacyjnych i kosztów prac remontowych. Jeżeli koszt prac adaptacyjnych będzie odpowiednio wysoki, powiększy wartość nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00