Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-07-31

Postępowanie pracodawcy w przypadku, gdy pracownik odmawia wykonania polecenia

Pracodawca ma prawo wydawania pracownikom wiążących poleceń, a pracownicy obowiązek ich realizacji. W przypadku niezasadnej odmowy wykonania polecenia pracownik może ponieść konsekwencje, łącznie z rozwiązaniem umowy o pracę. Jednak zwolnienie dyscyplinarne będzie uzasadnione, gdy postępowanie pracownika np. zagrażało interesom pracodawcy, przyczyniło się do powstania szkody lub wpływało w negatywny sposób na funkcjonowanie zakładu pracy.

Przepisy prawa pracy nie określają formy, w jakiej pracodawca ma wydawać pracownikom polecenia. Wskazują jedynie, jaka powinna być ich treść. Muszą one dotyczyć pracy i nie mogą być sprzeczne z prawem lub umową o pracę (art. 100 § 1 ustawy - Kodeks pracy, dalej: k.p.). Pracodawca może zatem dowolnie wybrać formę, w jakiej będzie nakładać na pracowników zadania. Jak wskazuje Sąd Najwyższy w wyroku z 4 czerwca 2008 r. (II PK 323/07, OSNP 2009/21-22/276, patrz: www.ekspert3.inforlex.pl), polecenia pracodawcy mogą mieć charakter sformalizowany w postaci zarządzenia przewidującego obowiązek przestrzegania przez pracownika określonych procedur. Postępowanie pracownika niezgodne z tymi procedurami, z powołaniem się na odmienną praktykę, stanowi naruszenie jego obowiązków, mogące uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00