Artykuł
Obowiązkowe zachęty dla sygnalistów – jakie rozwiązania będzie mógł wprowadzić pracodawca
Jeśli komunikacja ma pełnić funkcję zachęty, nie może w niej zabraknąć informacji o tym, że każde zgłoszenie jest weryfikowane, a postępowania wyjaśniające prowadzone są rzetelnie
Na początku lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano najnowszy, trzeci projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (sygnalistów). Zgodnie z oczekiwaniami utrzymany został nadrzędny cel regulacji, czyli ochrona osób fizycznych zgłaszających prawdziwe informacje o naruszeniach prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą przed odwetem.
Na uwagę przedsiębiorców zasługują trzy aspekty, które zostały wprowadzone lub doprecyzowane w nowym projekcie. Najciekawszym z nich jest obowiązkowe (wcześniej fakultatywne) określenie systemu zachęt do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a osoba dokonująca zgłoszenia uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych. Choć zapis nie jest bezprecedensowy - podobne rozwiązania funkcjonują np. w USA, Singapurze czy na Węgrzech - z punktu widzenia pracodawców wymóg ten może rodzić wątpliwości natury operacyjnej i etycznej. Czego zatem faktycznie dotyczy i jak go realizować? W tej chwili możemy się jedynie pokusić o jego interpretację, gdyż ostateczna wykładnia nie jest jeszcze dostępna (projekt ustawy jest na etapie opiniowania, przed zatwierdzeniem przez Radę Ministrów), a przykłady z rynku są ograniczone.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right