Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-07-21

Obowiązkowe zachęty dla sygnalistów – jakie rozwiązania będzie mógł wprowadzić pracodawca

Jeśli komunikacja ma pełnić funkcję zachęty, nie może w niej zabraknąć informacji o tym, że każde zgłoszenie jest weryfikowane, a postępowania wyjaśniające prowadzone są rzetelnie

Na początku lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano najnowszy, trzeci projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (sygnalistów). Zgodnie z oczekiwaniami utrzymany został nadrzędny cel regulacji, czyli ochrona osób fizycznych zgłaszających prawdziwe informacje o naruszeniach prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą przed odwetem.

Na uwagę przedsiębiorców zasługują trzy aspekty, które zostały wprowadzone lub doprecyzowane w nowym projekcie. Najciekawszym z nich jest obowiązkowe (wcześniej fakultatywne) określenie systemu zachęt do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a osoba dokonująca zgłoszenia uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych. Choć zapis nie jest bezprecedensowy - podobne rozwiązania funkcjonują np. w USA, Singapurze czy na Węgrzech - z punktu widzenia pracodawców wymóg ten może rodzić wątpliwości natury operacyjnej i etycznej. Czego zatem faktycznie dotyczy i jak go realizować? W tej chwili możemy się jedynie pokusić o jego interpretację, gdyż ostateczna wykładnia nie jest jeszcze dostępna (projekt ustawy jest na etapie opiniowania, przed zatwierdzeniem przez Radę Ministrów), a przykłady z rynku są ograniczone.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00