Ulga tylko dla faktycznie samotnych
Pierwszy pakiet zmian wprowadzany w ramach Polskiego Ładu 2.0 został opisany w dodatku do lipcowego numeru „Mk” pt. „Jak przygotować się do zmian w PIT wprowadzanych od 1 lipca 2022 r.”. Drugi pakiet zmian Polskiego Ładu 2.0 opisujemy w niniejszym opracowaniu. Omawiamy je odrębnie, ponieważ znajdą one zastosowanie dopiero do rozliczenia rocznego za 2022 r. Trzeci pakiet zmian wprowadzany w ramach Polskiego
Od 1 lipca 2022 r. płatnicy po raz kolejny w tym roku otrzymali pakiet ważnych zmian podatkowych, tym razem określanych jako Polski Ład 2.0. Do najważniejszych z nich należą: obniżenie z 17% do 12% stawki podatku od dochodów nieprzekraczających 120 000 zł, obniżenie rocznej kwoty zmniejszającej podatek, likwidacja tzw. ulgi dla klasy średniej, uchylenie nowego mechanizmu pobierania zaliczki na podatek
Pakiet zmian podatkowych określanych jako Polski Ład, który wszedł w życie 1 stycznia 2022 r., okazał się w wielu aspektach niedopracowany oraz niekorzystny dla płatników i podatników. Z tego powodu ustawodawca postanowił wycofać się z niektórych jego rozwiązań i wprowadzić nowe. Do najważniejszych z nich należą: obniżenie z 17% do 12% stawki podatku od dochodów nieprzekraczających 120 000 zł, obniżenie
Pracownica samotnie wychowująca dziecko chce zrezygnować z urlopu macierzyńskiego już po 8 tygodniach jego trwania. Czy ma do tego prawo?
Małżonkowie, którzy zdecydują się na wspólne rozliczenie, mogą złożyć wniosek w tej sprawie po upływie terminu do złożenia zeznania rocznego. Ta korzystna zmiana ma zastosowanie już do zeznań za 2018 r. Dotychczas małżonkowie, którzy nie złożyli wniosku o wspólne opodatkowanie w terminie złożenia zeznania rocznego, tracili to prawo. Taką samą możliwość zyskali samotni rodzice, którzy chcą rozliczyć
Rozpoczęła się akcja weryfikacji uprawnień do zasiłków rodzinnych i wychowawczych na nowy okres zasiłkowy trwający od 1 czerwca br. do 31 maja 2003 r. Zasady przyznawania zasiłków, a zwłaszcza dokumentowania uprawnień do nich uległy znacznym zmianom, które nie ominęły także kolejnego ze świadczeń wypłacanych z budżetu państwa, a mianowicie zasiłku pielęgnacyjnego. Ponieważ znajomość zasad przyznawania
Do końca kwietnia br. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych są zobowiązani do złożenia zeznania rocznego. Rozliczając należny podatek, mogą skorzystać z ulg przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Część z nich, jak np. ulga internetowa, podlega odliczeniu od osiągniętego dochodu. Niektóre zaś podlegają odliczeniu od należnego podatku, np. ulga na dziecko
Jedna z naszych pracownic złożyła nam oświadczenie, że jest samotną matką i w podatkowym zeznaniu rocznym będzie rozliczać się z małoletnim dzieckiem. Czy w związku ze złożeniem takiego oświadczenia mamy jakieś szczególne obowiązki związane z obliczeniem podatku od wynagrodzenia tej pracownicy?
Sama wychowuję 2-letniego syna. Jego ojciec uznał go, ale nie chce płacić alimentów. Dlatego wystąpiłam do sądu z pozwem o zasądzenie alimentów. Postępowanie toczy się, ale nie zapadł jeszcze wyrok w tej sprawie. Otrzymałam jednak zaświadczenie z sądu o tym, że wystąpiłam z pozwem. Czy na podstawie tego zaświadczenia ośrodek pomocy społecznej przyzna mi prawo do zasiłku rodzinnego?
Osoba bezrobotna, która samotnie wychowuje dziecko, może ubiegać się o wsparcie polegające na dofinansowaniu kosztów opieki nad dzieckiem w razie podjęcia przez tę osobę pracy zarobkowej. Z takiej formy pomocy nie mogą jednak skorzystać osoby bezrobotne, które rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej.
Żona pracownika zmarła, pozostawiając go z dwójką dzieci. Jedno z nich jest niepełnosprawne. Czy oprócz zasiłku rodzinnego pracownik może ubiegać się o inne świadczenia, które będzie otrzymywał regularnie? Do tej pory dochód rodziny wykluczał możliwość otrzymywania przez niego zasiłku rodzinnego, jednak odliczenie zarobków zmarłej żony spowoduje, że będzie się mieścił w kryterium dochodowym. Kto będzie
Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych wprowadzona dwoma ustawami z 29 grudnia 2005 r. wniosła wiele istotnych zmian w obowiązujących przepisach dotyczących tej sfery. Omawiamy je w tym artykule ze szczególnym uwzględnieniem tych, które powinni znać pracodawcy przyznający i wypłacający świadczenia rodzinne. Pierwsza ustawa weszła w życie 14 stycznia br. (niektóre zmiany obowiązują już jednak
Jestem osobą rozwiedzioną. Mam na utrzymaniu, 23-letniego syna, który w marcu 2005 r. został skreślony z listy studentów Politechniki Warszawskiej. Wznowienie studiów na Politechnice nastąpiło 1 października 2005 r. Od 1 października 2005 r. syn jednocześnie studiuje wieczorowo na Uniwersytecie Warszawskim. Czy za 2005 r. mogę rozliczać się wspólnie z synem, który nie uzyskiwał dochodów w ciągu 2005
Nowa definicja osoby samotnie wychowującej dziecko, rezygnacja z obowiązkowej weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych w trakcie roku zasiłkowego to tylko niektóre zmiany wprowadzone do systemu świadczeń rodzinnych.
Jesteśmy małżeństwem. Mamy dwoje małoletnich dzieci. W październiku 2005 r. uprawomocniło się postanowienie sądu o separacji miedzy nami. Każde z nas wychowuje po jednym z dzieci, sprawując nad nim faktyczną opiekę. Czy w związku z tym każde z małżonków będzie mogło rozliczyć się wspólnie z dzieckiem na preferencyjnych zasadach?
Pracownica, której nie przyznałam wcześniej zasiłku rodzinnego na dzieci ze względu na przekroczenie granicy dochodu, złożyła orzeczenie o rozwodzie z mężem. Czy na tej podstawie powinnam ponownie ustalić prawo do zasiłku rodzinnego, wyłączając dochód jej męża? Czy może powinnam przekazać jej dokumenty do urzędu gminy, który równocześnie ustaliłby prawo do dodatku z tytułu samotnego wychowywania dzieci
Czy możemy uznać za osobę samotnie wychowującą dziecko matkę, która uzyskała rozwód w ciągu roku podatkowego 2004? Czy za osobę samotnie wychowującą dzieci można uznać kobietę, której mąż odbywa karę pozbawienia wolności, ale odbywa ją nie przez cały rok podatkowy 2004? Czy takie osoby mogą się rozliczać za rok 2004 jako samotnie wychowujące dzieci?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje 12 lat. Od początku obowiązywania jest jednak nieustannie zmieniana (niekiedy kilkanaście razy w roku). W tym stanie rzeczy nie może dziwić, że obecne brzmienie tej ustawy różni się zdecydowanie od pierwotnego tekstu. Ponadstukrotne zmiany spowodowały ponadto, że jest ona coraz bardziej zagmatwana i coraz mniej czytelna dla przeciętnego podatnika