Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-07-19

W jaki sposób gmina powinna rozliczać VAT od bieżących wydatków związanych z utrzymaniem parku wodnego

Gmina (podatnik VAT czynny) posiada park wodny, w którym funkcjonuje m.in. kryta pływalnia, saunarium, fitness. Gmina rozlicza VAT za okresy miesięczne na zasadach ogólnych (składa JPK_V7M). Parkiem wodnym administruje jednostka budżetowa gminy – Ośrodek Sportu i Rekreacji (OSiR), który ponosi wydatki na bieżące utrzymanie parku wodnego. Obejmują one m.in. zakup od spółki komunalnej usług doprowadzania wody/odbiorca ścieków, a także nabycie od zewnętrznych dostawców m.in. energii, elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, środków czystości, materiałów biurowych itd. Wszystkie te zakupy są udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. W czerwcu 2023 r. do gminy (OSiR) wpłynęły faktury dotyczące tych wydatków na łączną kwotę 231 000 zł brutto (200 000 zł kwota netto i 31 000 zł VAT). Otrzymane w czerwcu faktury dotyczyły zakupu towarów lub usług, od których obowiązek podatkowy powstał także w czerwcu 2023 r., ewentualnie w maju 2023 r. Żadna z otrzymanych faktur nie zawierała wyrazów „metoda kasowa”. Nie były to faktury zaliczkowe. W stosunku do otrzymanych faktur nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy o VAT. Wszystkie te faktury zakupu dotyczą zarówno działalności gospodarczej (wyłącznie działalność opodatkowana VAT, brak sprzedaży zwolnionej), jak i innej działalności niż działalność gospodarczą (realizacja zadań gminy jako organu władzy publicznej). W związku z tym, rozliczając podatek naliczony od bieżących wydatków związanych z utrzymaniem parku wodnego, gmina (OSiR) jest zobowiązana do stosowania tzw. prewskaźnika. Wstępny prewskaźnik obliczony dla OSiR na 2023 r. (bazując na danych za 2022 r.) na podstawie rozporządzenia w sprawie prewskaźnika wynosi 30 proc. Gmina chciałaby jednak te bieżące wydatki związane z utrzymaniem parku wodnego rozliczać z zastosowaniem prewskaźnika obliczonego na podstawie klucza powierzchniowo-osobowego, tj. klucza odliczenia wyliczonego według udziału sumy powierzchni parku wodnego wykorzystywanej wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz powierzchni parku wodnego wykorzystywanej do działalności mieszanej przemnożonej przez udział liczby osób korzystających z basenu odpłatnie, w łącznej liczbie osób korzystających z basenu (odpłatnie i nieodpłatnie) w całej powierzchni przedmiotowego obiektu. Taki prewskaźnik powierzchniowo-osobowy (prewskaźnik wstępny na 2023 r.) obliczony na bazie danych za 2022 r. wyniósłby 90 proc. Jak gmina powinna rozliczyć VAT od bieżących wydatków związanych z utrzymaniem parku wodnego wynikający z otrzymanych w czerwcu 2023 r. faktur. Czy może rozliczyć te wydatki prewskaźnikiem powierzchniowo-osobowym?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00