Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.189.2023.2.PS

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 21 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W toku postępowania egzekucyjnego prowadzonego pod sygn. akt I w dniu 7 stycznia 2021 r. dokonano wszczęcia egzekucji z nieruchomości dłużnika, tj. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (...)), dla której jest prowadzona księga wieczysta nr II, jest to nieruchomość gruntowa - niezabudowana, o powierzchni 0,1172 ha, działka nr 1, w księdze wieczystej jako sposób korzystania wskazano R-grunty orne, w wypisie z rejestru gruntów działkę oznaczono jako grunty orne RVIa.

Na podstawie rejestru REGON stwierdzono, że spółka prowadzi działalność gospodarczą od 24 lutego 2016 r. Na podstawie wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT prowadzonego przez Ministerstwo Finansów na dzień sporządzenia wniosku dłużnik posiada status czynnego podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT od dnia 24 lutego 2016 r.

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 lutego 2017 r. od osoby fizycznej (będącej jednocześnie wspólnikiem dłużnej spółki - co wynika z protokołu nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 28 lutego 2017 r. w formie aktu notarialnego), która oświadczyła w treści przedmiotowej umowy, że z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W umowie wskazano, m.in. że przedmiotowa działka została sprzedana za łączną cenę 80 000.00 zł - bez określenia brutto/netto.

W umowie sprzedaży wskazano, że ww. działka jest przedmiotem dzierżawy na podstawie okazanej umowy dzierżawy zawartej w dniu 22 grudnia 2015 r. zawartej z osobą fizyczną (będącej jednocześnie drugim wspólnikiem dłużnej spółki - co wynika z protokołu nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 28 lutego 2017 r. w formie aktu notarialnego). Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony, tj. do dnia 17 lipca 2031 r.

Umowa dzierżawy jest wpisana w dziale III Księgi Wieczystej przedmiotowej nieruchomości. Dzierżawca do akt sprawy w dniu 20 stycznia 2023 r. złożył oświadczenie, że nieruchomość jest wykorzystywana na cele gospodarcze (przechowywane są tam tymczasowo narzędzia ogrodowe oraz inne materiały), sporadycznie na cele rekreacyjne oraz uprawne rzadkich ziół, łąki kwietnej. Ponadto dzierżawca oświadczył, że we wcześniejszym okresie był zobowiązany do regulowania należności w wysokości podatków oraz dokonywania wszystkich nakładów w celu utrzymania nieruchomości w należytym stanie, w tym okresie nie ma informacji co do kwoty czynszu dzierżawy.

W trakcie oględzin stwierdzono, że działka jest niezabudowana, porośnięta roślinnością trawiastą, samosiejkami pojedynczych drzew i krzewów, teren niezagospodarowany. Na działce znajduje się blaszak nietrwale związany z gruntem.

Biegły rzeczoznawca sądowy w operacie szacunkowym stwierdził, że w urzędzie miejskim w (...) dla obszaru, na którym zlokalizowana jest nieruchomość obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy (...), w granicach administracyjnych obejmujących wyodrębnione obszary funkcjonalne, Uchwała Rady Miejskiej (...). Przedmiot opisu i oszacowania jest położony na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, zabudowę pensjonatową, usługi turystyczne oraz usługi inne (symbol MN, MP, UT, UL).

Pismem złożonym do akt sprawy w dniu 24 stycznia 2023 r. osoba prowadząca rachunkowość dłużnika (dane ustalone na podstawie odpowiedzi właściwego urzędu skarbowego) oświadczyła, że przedmiotowa nieruchomość nabyta w dniu 28 lutego 2017 r. jest w ewidencji środków trwałych jako działka, nieruchomość gruntowa. Takie środki trwałe nie podlegają amortyzacji. Działka została nabyta od osoby prywatnej, nie było wystawionej faktury i podatek VAT nie był odliczony.

Pytanie

Czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej nieruchomości gruntowej niezabudowanej o nr KW II będzie opodatkowana podatkiem VAT 23%?

Pana stanowisko w sprawie

Komornik jako organ egzekucyjny dokonuje na wniosek wierzyciela/wierzycieli sprzedaży nieruchomości w imieniu podatnika - dłużnika, w drodze licytacji publicznej. Sprzedaż towarów stanowiących własność dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT oraz wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.

Dłużnik pomimo wezwań nie udzielił odpowiedzi w powyżej wskazanym zakresie. Dłużnik został wezwany do złożenia oświadczenia w zawiadomieniu o wszczęciu egzekucji z nieruchomości z dnia 7 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczonym) o treści:

„dłużnik obowiązany jest złożyć oświadczenie, czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w świetle § 15-17 w zw. z § 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.) w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego zawiadomienia po rygorem uznania, że dłużnik nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT)”, oraz pismem z dnia 28 grudnia 2022 r. (skutecznie doręczonym) - treść w załączniku. Oba wezwania dłużnik pozostawił bez jakiejkolwiek odpowiedzi.

Opierając się na przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie wnioskodawcy planowana sprzedaż ww. opisanej nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT 23% oraz komornik będzie miał obowiązek wystawienia faktury w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wobec braku ustaleń w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze. zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży tej nieruchomości, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu jej dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pan sprzedać nieruchomość gruntową niezabudowaną o nr 1 w toku postępowania egzekucyjnego prowadzonego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dłużnik prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 lutego 2017 r. od osoby fizycznej. W umowie sprzedaży wskazano, że ww. działka jest przedmiotem dzierżawy na podstawie okazanej umowy dzierżawy zawartej w dniu 22 grudnia 2015 r. z osobą fizyczną. Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony, tj. do dnia 17 lipca 2031 r. Umowa dzierżawy jest wpisana w dziale III Księgi Wieczystej przedmiotowej nieruchomości. Działka jest niezabudowana, porośnięta roślinnością trawiastą, samosiejkami pojedynczych drzew i krzewów, teren niezagospodarowany. Na działce znajduje się blaszak nietrwale związany z gruntem. Dla obszaru, na którym zlokalizowana jest nieruchomość obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Przedmiot opisu i oszacowania jest położony na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, zabudowę pensjonatową, usługi turystyczne oraz usługi inne. Przedmiotowa nieruchomość nabyta w dniu 28 lutego 2017 r. jest w ewidencji środków trwałych jako działka, nieruchomość gruntowa. Działka została nabyta od osoby prywatnej, nie było wystawionej faktury i podatek VAT nie był odliczony.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej ww. nieruchomości, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków, zastosowanie przepisy ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy należy stwierdzić, że dłużnik wykorzystywał Nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem nieruchomość jest wprowadzona do środków trwałych oraz jest przedmiotem dzierżawy. Ponadto, dłużnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Tym samym, w omawianym przypadku spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dokonana przez Pana sprzedaż ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania zwolnienia przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji publicznej jest niezabudowana. Na przedmiotowej nieruchomości znajduje się blaszak nietrwale związany  z gruntem. Ponadto teren, na którym jest położona oznaczony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, zabudowę pensjonatową, usługi turystyczne oraz usługi inne. Zatem nieruchomość ta stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę, tj. teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, którego dostawa nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy przedmiotowych działek wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedawaną w drodze licytacji publicznej działkę dłużnik nabył na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej oraz, że nie było wystawionej faktury i podatek VAT nie był odliczony. Ponadto działka jest przedmiotem dzierżawy na podstawie umowy. Nie służyła więc wyłącznie do działalności zwolnionej od opodatkowania. Oznacza to, że nie zostały spełnione warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy i w konsekwencji dostawa przedmiotowej nieruchomości nie może korzystać również ze zwolnienia od podatku na podstawie powyższego przepisu.

Zatem, do dostawy przedmiotowej nieruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy, a w związku z tym sprzedaż działki nr 1 w drodze licytacji publicznej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla przedmiotu dostawy.

W odniesieniu do kwestii udokumentowania fakturą sprzedaży ww. nieruchomości należy wskazać, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zgodnie z art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą. Transakcja sprzedaży działki nr 1 w drodze licytacji publicznej – jak wyżej wskazano – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej stawki.

W konsekwencji, Pan jako płatnik, o którym mowa w art. 18 ustawy, zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT z tytułu dokonanej w imieniu dłużnika sprzedaży licytacyjnej działki nr 1 oraz do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika dokumentującej sprzedaż, stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106c ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, Organ informuje, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym, dokumenty dołączone do złożonego wniosku nie są przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w części pytania dotyczącej opodatkowania sprzedaży nieruchomości – działki nr 1 w drodze licytacji komorniczej, w pozostałej części pytania dotyczącej ustalenia stawki podatku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00