Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.14.2023.2.IZ

Komornik wystąpi jako płatnik podatku VAT z tytułu sprzedaży licytacyjnej zabudowanej działki będzie miał ł z tytułu tej dostawy obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania, że wystąpi Pan jako płatnik podatku VAT z tytułu sprzedaży licytacyjnej zabudowanej działki nr 1 i będzie Pan miał z tytułu tej dostawy obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2023 r. (wpływ 15 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym (..) w postępowaniu egzekucyjnym, oznaczonym sygn. akt Km (…) prowadzi egzekucję przeciwko dłużnikowi A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…). Według informacji zamieszczonych na portalu podatki.gov.pl dłużnik figuruje jako podatnik w rejestrze VAT.

Egzekucja w niniejszej sprawie prowadzona jest z prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w (…) (dz. nr 1 o pow. (…), zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z 1973 r. parterowym, podpiwniczonym o pow. zabudowy 122 m², budynkiem gospodarczym z 1975 r. parterowym o pow. zabudowy 119 m² oraz budynkiem gospodarczym z 1989 r. piętrowym o pow. zabudowy 346 m².

Dla nieruchomości gruntowej Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi KW NR (…).

W toku podjętych czynności nie ustalono czy dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług. Dłużnik został wezwany pismem z 24 listopada 2022 r. do złożenia odpowiedzi na pytania:

1)kiedy nastąpiło nabycie przez dłużnika prawa własności nieruchomości gruntowej (działki nr 1),

2)czy budynek mieszkalny jednorodzinny w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

3)czy budynek gospodarczy z 1975 r. w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

4)czy budynek gospodarczy z 1989 r. w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

5)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

6)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku gospodarczego z 1975 r.,

7)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku gospodarczego z 1989 r.,

8)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

9)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku gospodarczego z 1975 r.,

10)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku gospodarczego z 1989 r.,

11)w jaki sposób budynek mieszkalny jednorodzinny był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek mieszkalny jednorodzinny był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

12)w jaki sposób budynek gospodarczy z 1975 r. był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek gospodarczy z 1975 r. był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

13)w jaki sposób budynek gospodarczy z 1989 r. był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek gospodarczy z 1989 r. był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

14)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,

15)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego z 1975 r., stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1975 r., jeśli tak należy wskazać:

16)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

a)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku gospodarczego z 1975 r.,

b)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku gospodarczego z 1975 r.), w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1975 r., do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,

17)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego z 1989 r., stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1989 r., jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku gospodarczego z 1989 r.,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku gospodarczego z 1989 r., w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1989 r., do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat.

Na powyższe wezwanie dłużnik nie udzielił odpowiedzi, pomimo podjęcia korespondencji. W toku czynności terenowych Komornik ustalił, że na przedmiotowej nieruchomości dłużnik faktycznie prowadzi działalność gospodarczą i wykorzystuje nieruchomość w ramach prowadzonej działalności. Zgodnie z treścią księgi wieczystej, nieruchomość została przez dłużnika nabyta 30 września 2015 r. na podstawie umowy sprzedaży.

Działka nr 1 o pow. (…) m² (obręb (…), w kształcie foremnego wieloboku, o wymiarach od frontu ok. 160m x 126m. Działka ogrodzona od frontu ogrodzeniem z siatki stalowej z bramą metalową uchylną i furtką. W części niezabudowanej działka zadrzewiona samosiejkami, zachwaszczona, występują kilkudziesięcioletnie drzewa sadownicze. Oprócz budynku mieszkalnego jednorodzinnego na nieruchomości znajduje się budynek gospodarczy z 1975 r. parterowy o pow. zabudowy 119m² oraz budynek gospodarczy z 1989 r. piętrowy o pow. zabudowy 346 m² (pow. zab. budynków przyjęto na podstawie danych z Kartoteki Budynków). Stan techniczny budynków murowanych gospodarczych zadowalający (do częściowego remontu kapitalnego), zużycie techniczne ok. 55%. Nieruchomość posiada dostęp do infrastruktury technicznej w postaci sieci: energii elektrycznej, sieci wodociągowej oraz drogi gminnej gruntowej (dz. nr 2).

Budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący, podpiwniczony, parterowy ze strychem, wybudowany w 1973 r., o pow. zabudowy 122 m² (KB), pow. użytkowej ok. 95 m² (nie udostępniono budynku do oględzin wewnątrz, nie dokonano pomiarów pow. użytkowej). Na podstawie oględzin zewnętrznych stwierdzono, że budynek nie jest zamieszkały od lat, stan techniczny zadawalający - do kapitalnego remontu, zużycie techniczne dla potrzeb wyceny określono na ok. 60%.

Podstawę wpisu prawa własności nieruchomości (dział II KW) stanowi umowa sprzedaży Rep. (…) z 30 czerwca 2015 r., zawarta przed notariusz E. F.

Komornik nie posiada informacji w zakresie okoliczności pierwotnego nabycia nieruchomości przez dłużnika. Z informacji posiadanych przez Komornika wynika, iż nieruchomość wykorzystywana jest przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej. W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskano odpowiedzi na powyżej wskazane zadane dłużnikowi pytania ani nie uzyskano informacji o podstawie nabycia nieruchomości.

Pytanie

Czy Komornik Sądowy (...) dokonując sprzedaży nieruchomości, tj. prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w (...)dz. nr 1 o pow. (...) ha, obręb (...), zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z 1973 r. parterowym, podpiwniczonym o pow. zabudowy 122 m², budynkiem gospodarczym z 1975 r. parterowym o pow. zabudowy 119 m² oraz budynkiem gospodarczym z 1989 r. piętrowym o pow. zabudowy 346 m², ujawnionej w księdze wieczystej (...), w trybie licytacji publicznej będzie zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy. Komornik Sądowy będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej, tj. prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości (...) (dz. nr 1 o pow. (...) ha, obręb (...), zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z 1973 r. parterowym, podpiwniczonym o pow. zabudowy 122 m², budynkiem gospodarczym z 1975 r. parterowym o pow. zabudowy 119 m² oraz budynkiem gospodarczym z 1989 r. piętrowym o pow. zabudowy 346 m², dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi KW NR (...).

Zgodnie z art. 18 ustawy o VAT zwanej dalej ustawą - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Sprzedaż nieruchomości lub gruntu uznawana jest jako dostawa towaru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dłużnik będący właścicielem nieruchomości podlegającej sprzedaży w trybie licytacji publicznej zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy jest podatnikiem podatku VAT. Wobec powyższego czynność odpłatnej dostawy towaru (nieruchomości) dokonywana przez Komornika w trybie licytacji publicznej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Sprzedaży w niniejszym postępowaniu podlega nieruchomość składająca się z działki zabudowanej o nr 1 o powierzchni (...) m².

Do działki zabudowanej należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1.dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.wybudowaniu lub

b.ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9- 10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w toku prowadzonego postępowania działania Komornika nie doprowadziły do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnień od podatku w zakresie działki zabudowanej o nr 1. Wobec czego zastosowaniu będzie podlegać art. 43 ust. 21 VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca twierdzi, iż będzie zobowiązany do pobrania i płacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej, tj. prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w miejscowości (...) (dz. nr 1 o pow. (...) ha, obręb (...), zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z 1973 r. parterowym, podpiw niczonym o pow. zabudowy 122 m², budynkiem gospodarczym z 1975 r. parterowym o pow. zabudowy 119 m² oraz budynkiem gospodarczym z 1989 r. piętrowym o pow. zabudowy 346 m², dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi KW NR (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” :

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel nieruchomości – jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w postępowaniu egzekucyjnym prowadzi egzekucję przeciwko dłużnikowi A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Dłużnik figuruje jako podatnik w rejestrze VAT. Egzekucja prowadzona jest z prawa własności nieruchomości gruntowej – działki nr 1, zabudowanej parterowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z 1973 r., parterowym budynkiem gospodarczym z 1975 r. oraz piętrowym budynkiem gospodarczym z 1989 r.

W toku podjętych czynności nie ustalono czy dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku od towarów i usług.

Dłużnik został wezwany pismem z 24 listopada 2022 r. do złożenia odpowiedzi na pytania:

1)Kiedy nastąpiło nabycie przez dłużnika prawa własności nieruchomości gruntowej (działki nr 1),

2)czy budynek mieszkalny jednorodzinny w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

3)czy budynek gospodarczy (z 1975 r.) w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

4)czy budynek gospodarczy (z 1989 r.) w momencie nabycia działki przez dłużnika znajdował się na gruncie, czy też został wybudowany przez dłużnika,

5)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

6)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku gospodarczego z 1975 r.,

7)kiedy rozpoczęło się wykorzystywanie/użytkowanie budynku gospodarczego z 1989 r.,

8)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

9)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku gospodarczego z 1975 r.,

10)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowania budynku gospodarczego z 1989 r.,

11)w jaki sposób budynek mieszkalny jednorodzinny był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek mieszkalny jednorodzinny był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

12)w jaki sposób budynek gospodarczy z 1975 r. był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek gospodarczy z 1975 r. był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

13)w jaki sposób budynek gospodarczy z 1989 r. był wykorzystywany przez dłużnika w całym okresie jego posiadania, czy budynek gospodarczy z 1989 r. był/jest wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

14)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,

15)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego z 1975 r., stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1975 r., jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku gospodarczego z 1975 r.,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku gospodarczego z 1975 r., w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1975 r., do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,

16)czy od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży dłużnik ponosił, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego z 1989 r., stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1989 r., jeśli tak należy wskazać:

a)kiedy miały miejsce te ulepszenia (należy wskazać datę),

b)czy dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynku gospodarczego z 1989 r.,

c)czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania budynku gospodarczego z 1989 r., w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po dokonanych ulepszeniach, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku gospodarczego z 1989 r., do dnia planowanej sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat.

Na powyższe wezwanie dłużnik nie udzielił odpowiedzi, pomimo podjęcia korespondencji. W toku czynności terenowych Wnioskodawca ustalił, że na przedmiotowej nieruchomości dłużnik faktycznie prowadzi działalność gospodarczą i wykorzystuje nieruchomość w ramach prowadzonej działalności.

Wnioskodawca nie posiada informacji w zakresie okoliczności pierwotnego nabycia nieruchomości przez dłużnika. Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, iż nieruchomość wykorzystywana jest przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej.

Pana wątpliwości w sprawie dotyczą tego, czy w związku ze sprzedażą licytacyjną zabudowanej nieruchomości nr 1 wystąpi Pan jako płatnik podatku VAT i będzie Pan miał z tytułu tej dostawy obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, iż dłużnikiem jest spółka z o. o. zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, która wykorzystuje zabudowaną nieruchomość – działkę nr 1 w działalności gospodarczej, stwierdzić należy, że w sprawie dłużnik występuje w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a sprzedaż nastąpi w ramach prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa nieruchomości – zabudowanej działki nr 1, w drodze licytacji komorniczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości i ruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu (prawa użytkowania wieczystego), na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala ustalić, czy planowana przez Pana sprzedaż w drodze licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanej będzie korzystała ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji dotyczących znajdujących się na działce nr 1 naniesień - parterowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, parterowego budynku gospodarczego oraz piętrowego budynku gospodarczego -niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.

Przedstawiony opis sprawy nie pozwala również ustalić, czy planowana przez Pana sprzedaż w drodze licytacji komorniczej nieruchomości zabudowanej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji dotyczących sposobu nabycia przez dłużnika nieruchomości oraz sposobu jej wykorzystywania w prowadzonej przez dłużnika działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że brak ww. informacji jest wynika z tego, że dłużnik nie udzielił Panu w tym zakresie żadnych informacji.

Jak wynika z okoliczności sprawy podjął Pan działania zmierzające do uzyskania od dłużnika informacji niezbędnych dla możliwości dokonania oceny prawnopodatkowej pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy opisanej wniosku nieruchomości, ale dłużnik, pomimo odebrania skierowanej do niego korespondencji, w której sprecyzował Pan pytania dotyczące tej nieruchomości, nie udzielił Panu odpowiedzi.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy poprzez przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów (zabudowanej działki nr 1) zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem interpretacji.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że opisana we wniosku sprzedaż budynków tj. parterowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, parterowego budynku gospodarczego oraz piętrowego budynku gospodarczego, będzie stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ale nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Z uwagi na to, że sprzedaż wskazanych we wniosku budynków nie będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również grunt, na którym są one posadowione nie będzie objęty zwolnieniem od podatku. W konsekwencji sprzedaż opisanej we wniosku nieruchomości – zabudowanej działki nr 1 podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku właściwą dla przedmiotu sprzedaży.

W związku z powyższym Pana stanowisko, że w trybie licytacji publicznej będzie Pan zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy opisanej we wniosku nieruchomości uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Pana we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00