Artykuł
Czy biura rachunkowe powinny stosować RODO jako administrator danych czy podmiot przetwarzający dane osobowe
Biuro rachunkowe występuje w dwóch rolach. Z jednej strony jest administratorem danych osobowych, bo przetwarza dane osobowe swoich pracowników, kontrahentów, dostawców, klientów. Z drugiej strony w relacji obsługi księgowo-kadrowej jest podmiotem przetwarzającym, bo są mu powierzane dane z innych przedsiębiorstw, które w tej relacji są administratorem danych osobowych i które współpracują z konkretnym biurem rachunkowym.
W relacji ze swoim klientem biuro rachunkowe jest zatem podmiotem przetwarzającym dane osobowe w imieniu administratora danych osobowych, którym jest klient biura.
Administrator danych osobowych i podmiot przetwarzający są podstawowymi uczestnikami procesu przetwarzania danych osobowych, który jest podejmowany w określonym celu i zakresie.
Odpowiedzialność za wybór biura ponosi klient
O tym, czy dany podmiot wystąpi w procesie przetwarzania danych jako podmiot przetwarzający (tu - biuro rachunkowe), decyduje administrator danych osobowych (tu - klient biura rachunkowego). Decyzję tę podejmuje zatem klient, zawierając umowę o świadczenie usług księgowych, i to on za tę decyzję odpowiada.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right