Artykuł
1. Jak budować właściwe środowisko kontroli wewnętrznej w firmie - część 2
W myśl współczesnych światowych koncepcji kontroli wewnętrznej bardzo duże znaczenie dla efektywności systemu należy przypisać czynnikom ludzkim. Dlatego kultura organizacyjna czy etyka biznesu mają fundamentalne znaczenie dla sukcesu jednostki gospodarczej i możliwości osiągania przez nią strategicznych celów.
Obowiązujące w przedsiębiorstwie zasady i reguły są uwarunkowane - oprócz twardych czynników środowiska kontroli, takich jak struktura organizacyjna i wynikający z niej podział uprawnień i odpowiedzialności - także miękkimi czynnikami środowiska kontroli wewnętrznej, do których zaliczamy kulturę organizacyjną, kodeksy organizacji, praktyki w zakresie kształtowania rozwoju pracowników.
Schemat. Czynniki środowiska kontroli wewnętrznej
Ze względu na szybko zmieniające się warunki działalności przedsiębiorstw i wynikające z tego tendencje do tworzenia płaskich struktur organizacji istotnym elementem zarządzania staje się kształtowanie Polega ona na kreowaniu i umacnianiu wartości etycznych i uczciwości w przedsiębiorstwie. Dlatego kultura organizacyjna oznacza właściwy klimat w organizacji oraz odpowiedni sposób zarządzania, a także system motywacji. To zbiór dominujących wartości, norm postępowania, postaw i przekonań charakterystycznych dla danej organizacji. Kultura organizacyjna odróżnia daną firmę od innych i może przyczynić się do jej przewagi konkurencyjnej.