Porada
Czy po rozwiązaniu umowy leasingu należy skorygować VAT naliczony za okres umowy
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji nawozów. Zawarliśmy w 2001 r. umowę leasingu operacyjnego na dostawę taśmy produkcyjnej. Umowa zawarta została na czas określony - 86 miesięcy. Na początku spółka traktowała umowę leasingu, zarówno w ewidencji księgowej, jak i podatkowo, jako leasing operacyjny, odliczając VAT naliczony z bieżących faktur, natomiast do kosztów uzyskania przychodów zaliczając kwotę netto wynagrodzenia leasingodawcy objętą otrzymanymi fakturami. Od początku 2002 r., w związku ze zmianą ustawy o rachunkowości, spółka zakwalifikowała umowę leasingu dla celów księgowych jako leasing finansowy, wprowadzając użytkowane urządzenia do ewidencji środków trwałych i dokonując ich amortyzacji według stawki amortyzacyjnej 10%. Amortyzacja tych środków trwałych nie stanowiła kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych. W dalszym ciągu leasing był podatkowo kwalifikowany do leasingu operacyjnego. W końcu jednak, w wyniku zmiany umowy, postanowiliśmy kupić taśmę produkcyjną. Po jej nabyciu wyksięgowaliśmy z ewidencji księgowej obce środki trwałe użytkowane na podstawie umowy leasingu, natomiast wprowadziliśmy do ewidencji księgowej środki trwałe własne, przyjmując jako wartość początkową kwotę netto z faktur zakupu, tj. traktując je jako środki trwałe używane. Ponadto potrąciliśmy VAT naliczony w związku z zakupem taśmy w miesiącu otrzymania faktury od leasingodawcy. Czy po rozwiązaniu umowy leasingu spółka powinna skorygować VAT naliczony, zadeklarowany za okres obowiązywania umowy leasingu?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right