Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-10-10

Jak ująć w księgach rachunkowych zakupy towarów, które nie są rozliczone w całości z wpłaconej zaliczki

W praktyce zdarzają się sytuacje, w których nabywca wpłaca zaliczkę na poczet dostaw towarów, które nie dochodzą do skutku lub też dochodzą do skutku w mniejszym wymiarze, niż pierwotnie zakładano. Taki przypadek może mieć miejsce np. w związku z rezygnacją z części zakupu czy brakiem możliwości sprowadzenia przez dostawcę określonych towarów. Wskazany przebieg transakcji wymaga odpowiedniego rozliczenia podatkowego oraz ujęcia w księgach rachunkowych.

Wpłata zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego u dostawcy oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego u nabywcy. Brak realizacji dostawy w zakładanej wysokości oznacza, że dostawca powinien zwrócić nabywcy niewykorzystaną część zaliczki i wystawić fakturę korygującą (art. 106j ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Natomiast nabywca jest obowiązany zmniejszyć odliczenie VAT naliczonego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00