Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-09-25

Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim - wskazówki praktyczne

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów. Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży konsumenckiej (patrz ramka) już teraz powinni zapoznać się ze zmianami wprowadzonymi nową ustawą o prawach konsumenta (dalej: ustawa). Pozwoli im to na właściwe przygotowanie się i wprowadzenie koniecznych zmian w prowadzonej działalności, m.in. powinni oni zaktualizować posiadane regulaminy sprzedaży. W opracowaniu omawiamy, jakie nowe obowiązki będą mieli przedsiębiorcy w związku z wejściem w życie ustawy.

ENCYKLOPEDIA KSIĘGOWEGO

Sprzedaż konsumencka to sprzedaż rzeczy ruchomej - nowej bądź używanej - osobie fizycznej (konsumentowi), która nabywa ją od przedsiębiorcy (sprzedawcy) w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Pojęcie to nie obejmuje zakupu mieszkania lub innej nieruchomości.

Przepisy ustawy stosuje się również do umów na odległość (zakup towaru przez Internet, z katalogu wysyłkowego itp.) oraz umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład za pośrednictwem akwizytora. Regulacje dotyczące sprzedaży konsumenckiej odnoszą się również do zakupów w komisie oraz umów o dzieło, dotyczących rzeczy ruchomych (na przykład zamawiania mebli w zakładzie usługowym, który wykonuje je we własnym zakresie), a także umów dostawy.

patrz - Encyklopedia Księgowego - hasło: Sprzedaż konsumencka

Dobra znajomość przepisów jest przedsiębiorcom niezbędna, ponieważ postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne (w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy). Przy tym konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie (art. 7 ustawy). Tym samym przedsiębiorcy nie powinni umieszczać w umowach takiego zrzeczenia się praw. Ten zapis umowny będzie nieważny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00