Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-09-18

Świadectwo pracy w praktyce

l jedno czy dwa świadectwa

Beata Naróg

Katarzyna Wrońska-Zblewska

l termin na wystawienie świadectw

l odbiór dokumentu

l treść świadectw

Świadectwo pracy jest dokumentem, który potwierdza okres zatrudnienia pracownika. Umieszcza się w nim informacje o zatrudnieniu w danym zakładzie pracy, które są niezbędne nie tylko do ustalenia uprawnień pracowniczych w nowej firmie, ale także do ustalenia uprawnień emerytalno-rentowych pracownika.

Ustanie stosunku pracy nie zawsze przebiega w przyjaznej atmosferze. Często zdarza się, że towarzyszą mu silne emocje związane zarówno z samym ustaniem stosunku pracy, jak i z błędnie wystawionym świadectwem pracy. Doświadczenie pokazuje, że mimo wielu publikacji dotyczących wystawiania świadectw pracy pracodawcy popełniają błędy. To opracowanie powstało właśnie po to, aby na przykładach omówić poszczególne rubryki świadectwa pracy, co mamy nadzieję uchroni od popełnienia najczęściej powtarzanych błędów w świadectwie pracy.

Świadectwo pracy to zbiór faktów o przebiegu zatrudnienia i w związku z tym nie zawiera żadnych informacji ocennych ze strony dotychczasowego pracodawcy. Co do zasady, nie należy w nim wskazywać przyczyn ustania stosunku pracy, choć w drodze wyjątku pracodawca może za zgodą pracownika lub na jego wniosek umieścić zapis, że stosunek pracy ustał z powodu przyczyn niedotyczących pracownika, np. likwidacja etatu czy likwidacja zakładu pracy.

Natomiast w świadectwie pracy powinny znaleźć się m.in. takie informacje jak okres zatrudnienia, wymiar czasu pracy, zajmowane przez pracownika stanowiska pracy, tryb i podstawa prawna ustania stosunku pracy, wykorzystanie urlopu wypoczynkowego, wychowawczego i bezpłatnego, liczba dni, za które pracodawca wypłacił wynagrodzenie chorobowe, czy zastosowano skrócony okres wypowiedzenia, okresy nieskładkowe w zatrudnieniu itp.

Niektóre z powyższych informacji powinny być wpisywane za cały okres zatrudnienia, jak np. zajmowane stanowiska, wykorzystanie urlopu bezpłatnego i wychowawczego, praca w warunkach szczególnych czy też okresy nieskładkowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00