Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2002-10-20

Zasady wynagradzania za przestój

Pojęcie „przestój w pracy” nie zostało wprost określone w przepisach prawa pracy. Jednak zakres tego pojęcia został ukształtowany w drodze praktyki, przede wszystkim przez wykładnię Sądu Najwyższego. Przyjmuje się, że przez pojęcie „przestój” należy rozumieć nie planowaną i przejściową przerwę w wykonywaniu pracy, spowodowaną zaburzeniami w normalnym funkcjonowaniu zakładu pracy.

Piotr Wojciechowski
Departament Prawny, Główny Inspektorat Pracy
Przestój w pracy może wynikać z różnych przyczyn, tj. z okoliczności spowodowanych bezpośrednio przez pracodawcę (np. z braku surowców), z przyczyn niezależnych od stron stosunku pracy (np. wyłączenie dostawy prądu), może on także wynikać z niekorzystnych warunków atmosferycznych (np. opadów śniegu uniemożliwiających prace budowlane) lub może być przez pracownika zawiniony (np. spowodowanie awarii na skutek niedbalstwa) lub nie zawiniony (np. z powodu błędu niewyszkolonego pracownika).
Wskazał na to Sąd Najwyższy w uchwale z 16 października 1992 r. (I PZP 58/92, OSNC 1993/6/95), w myśl której „nie stanowi przestoju w rozumieniu art. 81 Kodeksu pracy ograniczenie produkcji wywołane zmniejszeniem popytu na wyroby. W warunkach gospodarki rynkowej trudności ze zbytem wyrobów są zjawiskiem normalnym, dającym się przewidzieć i wymagającym programowania”.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00