comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-08-01
Jak stosować znowelizowane prawo zamówień publicznych
25 maja br. weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych. Od tego momentu do naszej redakcji zgłaszali się Czytelnicy z licznymi pytaniami dotyczącymi wprowadzonych zmian. Na Państwa życzenie zwróciliśmy się do eksperta z Urzędu Zamówień Publicznych, który odpowiedział na najczęściej zadawane pytania.
Stan prawny na 4 lipca 2006 r.
Jolanta Chowaniec-Sośniak
ekspert z Urzędu Zamówień Publicznych
Czy trzeba stosować pełną procedurę
W najbliższym czasie nasza gmina zamierza zrealizować inwestycję budowlaną, której wartość będzie wynosić 5 100 000 euro. Czy po wejściu w życie nowelizacji prawa zamówień publicznych, udzielając tego rodzaju zamówienia, jesteśmy zobowiązani do stosowania pełnej (unijnej) procedury udzielania zamówień publicznych?
NIE, do tej pory pełna procedura udzielania zamówień obowiązywała, jeżeli wartość zamówienia przekraczała kwotę 60 000 euro, z tym że obowiązek przekazywania ogłoszeń do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej powstawał dopiero od progu 130 000 euro dla dostaw i usług oraz 5 mln euro dla robót budowlanych.
Nowelizacja zdecydowanie podwyższa progi kwotowe, od których uzależniony jest obowiązek stosowania pełnej procedury udzielania zamówień publicznych oraz różnicuje je ze względu na rodzaj zamawiającego. Podział zamawiających na trzy kategorie i kwoty, od jakich każdy z nich zobowiązany jest do stosowania pełnej procedury udzielania zamówień publicznych, nastąpił w ramach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Gminy jako podsektor samorządowy zaliczone zostały do drugiej kategorii zamawiających, zobowiązanych do stosowania pełnej procedury udzielania zamówień publicznych od progu 211 000 euro dla dostaw i usług oraz 5 278 000 euro dla robót budowlanych.
Tak więc w omawianym przypadku zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia na roboty budowlane na zasadach bardziej liberalnych. Przykładowo, nie musi przekazywać w celu publikacji ogłoszenia o zamówieniu do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Nie ma on obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu czy też wadium. Poza tym jest on uprawniony do wyznaczenia krótszych terminów składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu